SN: Château Potensac 1995

SN: Château Potensac 1995

Innlegg Jørgen Akselberg » Tor Jul 29, 2010 2:57 pm

Hentet fra vinskap (10°), latt stå i romtemperatur i nesten én time og åpnet og dekantert på karaffel.

Farge: Klar rubinrød med synlig, men tynn vannaktig kant. Mørkere og tettere farge enn forventet.
Duft: Noe blyantspiss, sopp, lær, mineraler og varm stein. Etterhvert en kjølig undertone av urter (menthol, mint?)
Smak: Følger duften til en viss grad, men hovedinntrykket er tørt, nesten surt. Lite/ingen frukt å spore. Kort og ganske tannisk ettersmak som forsterker det "sure" preget. Fullstendig inntørket og intetsigende.

Skuffende og veldig flat vin som etter all sannsynlighet har tippet over kanten for noen år siden. Eller så var ikke dette en veldig bra vin/årgang i utgangspunktet. Vinen ble faktisk flatere utover de tre timene vi drakk vinen og temperaturen i glasset steg. Kan det være flaskevariasjon? Vinen virket ihvertfall ikke "ødelagt" av kork, temperaturskade eller slikt. Styr unna!
Jørgen Akselberg

Re: SN: Château Potensac 1995

Innlegg Stian Gårdsvoll » Søn Aug 01, 2010 3:00 pm

At dette ikke er en "bra" årgang er vel å ta litt vel hardt i. Broadbent gir f.eks. 1995 4 stjerner av fem mulige, noe som på hans sobre engelsk betyr "very good"...
"It's a funny thing about life; If you refuse to accept anything but the best you very often get it" - Somerset Maugham
Stian Gårdsvoll

Innlegg Jørgen Akselberg » Søn Aug 01, 2010 3:28 pm

Nå underkjente jeg ikke årgangen 1995 generelt, men det var mer en betraktning om at 1995 kanskje ikke var det helt store året for akkurat dette slottet. Jeg har imidlertid flere flasker liggende, så skal bli spennende å se om de andre smaker like "ille" som denne. Har lest flere steder om de beryktede flaskevariasjonene som av og til kan ramme Cru Bourgeois-viner.
Jørgen Akselberg

Innlegg Oddvar Leander Olsen » Man Aug 02, 2010 9:23 am

Generelt regnes 1995 som den beste årgangen i Médoc mellom 1990 og 2000. Parker gav 1995 Potensac 87 poeng da han smakte den i 1998, men anså også at den burde drikkes innen høyst ti år. Det er derfor kanskje ikke så merkelig at vinen nå begynner å vise tegn på å være i "serious decline", selv om det normalt kan være betydelige flaskevariasjoner for en relativt ordinær cru bourgeois som er blitt 15 år. Det burde være gode muligheter for at noen av de neste flaskene har tålt alderen bedre.
Oddvar Leander Olsen

Innlegg kim aanerud » Man Aug 02, 2010 10:28 am

Har drukket 2 flasker av denne i sommer og er ikke enig i:

"Fullstendig inntørket og intetsigende"

Begge flaskene oppfattet jeg som modne og de hadde en overraskende "myk" profil.
Veldig aromatisk nese med kjellerpreg og litt for skjelvende sekundæroaromaer med endel nervøs skrinn frukt.
Tørker noe i munnen og jeg lurer kanskje på om disse kan være litt varmt lagret.
Snev av volatil syre forsterket denne teorien.
Begge kjøpt på Vikapolet.
Jeg kan strekke meg til 81 poeng.

Vi får jo se på 95/96 smakingen hvilken av disse årgangene som er best.
Har drukket mye skuffelser av både 1995 og 1996 ....
Prøvde igjen en Chateau Ducru Beaucaillou 1996 i sommer og det var begredelige saker.
Rødvinskamerat Vinklubben Kåte Rhoner
Kim Aanerud

Renè Descartes was a drunken fart; " I drink, therefore I am ". Monty Python
kim aanerud

Innlegg Jørgen Akselberg » Tor Aug 19, 2010 6:22 am

Åpnet flaske nr. 2 i går kveld. Jammerdalen på denne også... det var som %&/!#¤!
Jørgen Akselberg

Gå til Emner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot], Jens Erik Johansson, MSN [Bot] og 3 gjester