Torsdag-Nyheter Briskebyveien desember 2009

Re: Torsdag-Nyheter Briskebyveien desember 2009

Innlegg Eirik Sand Johnsen » Man Nov 30, 2009 10:31 pm

Må innrømme at Breuer ser temmelig fristende ut..

Eirik
Eirik Sand Johnsen
ENOTRIA - Skriblerier om ting som smaker godt
http://www.enotria.no
Eirik Sand Johnsen

Innlegg Rune Rake » Man Nov 30, 2009 10:36 pm

Eirik Sand Johnsen skrev:Må innrømme at Breuer ser temmelig fristende ut..

Eirik

Breuer var på et tidligere slipp i Bergen. Finnes det noen smaksnotater?
"Without deviation from the norm, 'progress' is not possible." - Frank Zappa
Rune Rake

Innlegg Karl Kristian Bjørnland » Man Nov 30, 2009 10:39 pm

Er enig i at halvflaskene med auslese fra JJP er meget interessante.

Like interessante bør også alle halvflaskene med tildels moden vintage portvin fra bra produsenter, til hyggelige priser være.
M.v.h.
K. K. Bjørnland
Karl Kristian Bjørnland

Innlegg Morten Christiansen » Man Nov 30, 2009 10:52 pm

...og akkurat da jeg trodde at bankkontoen skulle kreke seg over på plussiden igjen...ja,ja :-)
Det er bedre å tenne et lys enn å forbanne mørket. (Konfucius 551-479 f.Kr.)
Morten Christiansen

Innlegg Frank H Herfjord » Man Nov 30, 2009 11:11 pm

den ene las cases 1970 jeg har smakt var slett ikke bra, og jeg har sett flere lite entusiastiske notater på den vinen. Generelt er vel det et slott som ikke fortjente den høye prisen de nå nyter før Parker underbygde den ekstreme stilen de snublet over i 1982? Når det er sagt så må jeg si at jeg likte 1978 som også fins her - men det er jo en vin som er milevis fra den moderne stilen, og prisen er uansett for høy.
de beste vinene er så dyre at jeg aldri får råd til de billige
Frank H Herfjord

Innlegg Frank H Herfjord » Man Nov 30, 2009 11:15 pm

Rune Rake skrev:
Fredrik Medhus skrev:Chablis-slippet gikk over stell for noen få, men det var mye god Chablis tilgjengelig i lange tider....Ellers så synes jeg at slippene får unødvendig med pepper her på nettforumet...

Kritikken går ikke på utvalget, men hvordan slippet er organisert i butikken. Mener Vinmonopolet at dagens opplegg er helt ok?

Angående slippenes organisering, er jeg en av de som er enig i at de mest ettertraktede vinene burde rasjoneres.

Drouhin sin Musigny 2007 kommer på februarslippet: 6 flasker, som er alt som kommer til Norge. Er det ikke litt trist om alle skulle gå til samme kunde? Trist eller ei: etter min mening er det en praksis som direkte motvirker produsentens forsøk på å rasjonere sine sjeldne viner ut over alle sine eksportmarkeder.

STOR bemerkning om at jeg her snakker om vinmonopolets praksis. For Drouhin-importøren har etter min erfaring utmerket seg med en kundeservice som har overgått alle andre.
Frank H Herfjord

Innlegg Knut Kleiven » Tir Des 01, 2009 12:13 am

Fredrik Medhus:
....Slippene har alltid viner til alle.....

Det er dessverre ikkje slik. Forutsetninga for utsagnet ditt er at ein bor i Oslo eller Bergen og at ein har høve til å stille seg i kø(!).
Det er det mesteparten av folket som IKKJE gjer eller har tid til. Så denne ordninga får akkurat så mykje peppar som den fortjener. Eller kanskje litt for lite.
Kaloriar skal ikkje diskuterast, dei skal fortærast
Knut Kleiven

Innlegg Knut Sogner » Tir Des 01, 2009 12:33 am

Alternativet til dette er jo ingen ting! Mye av den vinen som har blitt solgt på Briskenby det siste halve året har jo ikke tidligere vært i salg i Norge. Det er jo kø-ordningen, fordelingen på alle butikker over hele Norge, rettferdighetsprinsippene, som har kvelt Vinmonopolet som bedrift! Jeg sier ikke at det ikke hadde vært mulig å gjøre en bedre jobb, men med utviklingen de siste årene er det jo nok til alle. Og ingen i distriktene har min sympati når de har unnlatt å kontakte importørene de siste ti årene for å få kjøpe all den gode vinen som til enhver tid har vært tilgjengelig.
Knut Sogner

Innlegg Rune Rake » Tir Des 01, 2009 12:54 am

Knut Sogner skrev:Alternativet til dette er jo ingen ting! Mye av den vinen som har blitt solgt på Briskenby det siste halve året har jo ikke tidligere vært i salg i Norge. Det er jo kø-ordningen, fordelingen på alle butikker over hele Norge, rettferdighetsprinsippene, som har kvelt Vinmonopolet som bedrift! Jeg sier ikke at det ikke hadde vært mulig å gjøre en bedre jobb, men med utviklingen de siste årene er det jo nok til alle. Og ingen i distriktene har min sympati når de har unnlatt å kontakte importørene de siste ti årene for å få kjøpe all den gode vinen som til enhver tid har vært tilgjengelig.

Man burde lagt vinene ut på nettbutikken i et døgn eller tre. Er det flere interesserte enn flasker med vin så får "maskinen" fordele varene "random".
Varen sendes deretter til kunden selv om han måtte befinne seg i Ålesund. Er ikke dette bedre enn slåssing om flasker?

Har folk i distriktene unnlatt å kontakte importørene de siste ti årene?
Rune Rake

Innlegg Alfred H. Andersen » Tir Des 01, 2009 2:54 am

Økland har vel mye fint å si om dette slippet her.
det kommer vel bedre saker iløpet av desember ifølge han. fint for han at det ikke averteres noe sted. det er hakket værre en et slipp, at noen få utvalgte får vite om det.

finner masse spennende her.
Alfred H. Andersen

Innlegg Knut Sogner » Tir Des 01, 2009 9:13 am

Rune Rake skrev:
Knut Sogner skrev:Alternativet til dette er jo ingen ting! Mye av den vinen som har blitt solgt på Briskenby det siste halve året har jo ikke tidligere vært i salg i Norge. Det er jo kø-ordningen, fordelingen på alle butikker over hele Norge, rettferdighetsprinsippene, som har kvelt Vinmonopolet som bedrift! Jeg sier ikke at det ikke hadde vært mulig å gjøre en bedre jobb, men med utviklingen de siste årene er det jo nok til alle. Og ingen i distriktene har min sympati når de har unnlatt å kontakte importørene de siste ti årene for å få kjøpe all den gode vinen som til enhver tid har vært tilgjengelig.

Man burde lagt vinene ut på nettbutikken i et døgn eller tre. Er det flere interesserte enn flasker med vin så får "maskinen" fordele varene "random".
Varen sendes deretter til kunden selv om han måtte befinne seg i Ålesund. Er ikke dette bedre enn slåssing om flasker?

Har folk i distriktene unnlatt å kontakte importørene de siste ti årene?

Min kommentar skal ses på som et grovkornet svar på grovkornet kritikk av Vinmonopolet. Det har skjedd en dramatisk forbedring av vinutvalget i Norge de siste tiårene, og dette synes bare å fortsette. Det er så mye vin å få tak i, også utenom slippene, at det å stille opp køen foran Briskeby en gang i måneden som mål på urettferdighet blir helt feil. Og som Nils Are skriver på sin blogg, det er da sannelig ikke slik at flokken som kommer først inn på Briskeby forsyner seg av det som noen av oss synes er de mest attraktive vinene.

Slåssing av flasker er ikke bra, og selv om jeg gjerne skulle ha kjøpt noen flasker Raveneau, må det sies at heller ikke dette er en produsent som har vært forskånet for tidlig oksydasjon. Også i et slikt perspektiv blir kampen nokså absurd.

Min parole er: Slapp av, tenk på hva dere har lyst på, planlegg kjøpene, og jeg spår at dere får tak i mer vin enn dere har råd til. (Men du gjør jo det, Rune?)
Knut Sogner

Innlegg Rune Rake » Tir Des 01, 2009 10:39 am

Knut Sogner skrev: Min kommentar skal ses på som et grovkornet svar på grovkornet kritikk av Vinmonopolet

Kritikken går ikke på Vinmonopolet generelt eller vareutvalget, men opplegget rundt slippet. Hva er galt med å bruke nettbutikken som verktøy til fordeling av vinene?

Knut Sogner skrev: Og som Nils Are skriver på sin blogg, det er da sannelig ikke slik at flokken som kommer først inn på Briskeby forsyner seg av det som noen av oss synes er de mest attraktive vinene.

De mest attraktive vinene fordeles fortsatt før de kommer i hyllene på vinmonopolet. Slik har det alltid vært . . .

Knut Sogner skrev: Min parole er: Slapp av, tenk på hva dere har lyst på, planlegg kjøpene, og jeg spår at dere får tak i mer vin enn dere har råd til. (Men du gjør jo det, Rune?)

Jeg gjør det Knut, men det er lov å tenke på de som bor lenger unna spesialutsalget enn 4 minutter sakte gange.
Rune Rake

Innlegg Stian Gårdsvoll » Tir Des 01, 2009 10:48 am

Rune Rake skrev:Jeg gjør det Knut, men det er lov å tenke på de som bor lenger unna spesialutsalget enn 4 minutter sakte gange.

Prisverdig, Rune.

Det må da være paradoksalt at det er lettere for oss i Trondheim å handle en flaske Ch Lagune 1986 fra Munchen enn fra Briskeby. Fra Munchen kan jeg få den levert på døren,, mens fra Briskeby må jeg kjøpe flybillett for å møte opp en torsdags morgen... Heldigvis betalte jeg ikke mer enn 65% av det polet skulle ha ;-)

Din tanke om websalg av disse vinene er ikke dum. Den vil likestille entusiastene uavhengig av bosted - og vi bør vel det av et statsforetak!
"It's a funny thing about life; If you refuse to accept anything but the best you very often get it" - Somerset Maugham
Stian Gårdsvoll

Innlegg Knut Kleiven » Tir Des 01, 2009 11:32 am

Knut Sogner:
Alternativet til dette er jo ingen ting!

Det var ein pussig konklusjon. Er det argumentet om at importørane ikkje vil tilby eg høyrer i det fjerne? Dei kunne lagt det ut i bestillingsutvalget som dei gjer med alle andre varer - problem solved.

Det er jo kø-ordningen, fordelingen på alle butikker over hele Norge, rettferdighetsprinsippene, som har kvelt Vinmonopolet som bedrift!

Det er vel ingen som sagt vi skal fordele alle varer på alle butikkane? Det skjer ikkje i dag og det er det ingen som forventar heller sidan alle varer er tilgjengelig på BU ved eit tastetrykk. Så er det slik at når vi har lagt opp til at ein statleg instiusjon skal selje all vin så er fordelings- og salsproblematikk ei iboande problemstilling som er ganske komplisert men som vi rett og slett berre må forholde oss til. Eg forventar uansett at den beste løysinga vert valgt for ALLE, ikkje berre for dei få. Og dersom "rettferdighetsprinsippene har kvelt Vinmonopolet som bedrift": vil det seie at du synest at vinmonopolet skal opphøyre? Eller er det greit å hive rettdferd på båten så lenge du og 1\5 av folket har tilgjenge på alle varer? Det er ei ærleg sak å meine det, men dei fleste skjønar at dette er lite solidarisk og at det bryt med sjøve ideén bak eit felles og samla distribusjonsledd av vin til Kongeriket.
Forøvrig synest Vinmonopolet at dagens situasjon er til å leve med (pr. mail 02.07.2008). Til glede for min navnebror Sogner, til ergrelse for meg....
Kaloriar skal ikkje diskuterast, dei skal fortærast
Knut Kleiven

Innlegg Frank H Herfjord » Tir Des 01, 2009 11:53 am

med BU-listeføring får man det samme problemet som ved spesialbutikk-salg: en kunde kan stikke av med alle flaskene av Drouhins Musigny. Dessuten koster det penger å listeføre i BU, så det er ikke verd det for 6 flasker. Jeg har sansen for et forslag som Nils Are hadde i en blogg en gang: at det må gå an å bruke et system hvor faste kunder prioriteres. Slik allokasjon er det som er vanlig i andre land.

Jeg synes det er litt frustrerende at alle importørene har ulik praksis mht fordeling av disse vinene. Det hadde vørt veldig fint om det kunne kommet et rettferdig regelverk som alle måtte forholde seg til. Det ville blitt mindre bry for alle.
Frank H Herfjord

ForrigeNeste

Gå til Emner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot], MSN [Bot], Yahoo [Bot] og 4 gjester