Per Mæleng skrev:Noen ord i sin alminnelighet om priser i spesialbutikkene, og i første rekke med relevans for bx. Som de fleste vet så er klassifisert bx priset nokså transparent i den forstand at det kan synes lett å finne ut hva som er den omtrentlige markedsprisen for en bestemt årgang. Det finnes søkedatabaser for sånt (Quarin, Wine Searcher). Jeg har gjort nokså mange sjekker i forhold til de oppgitte og rimeligste prisene og i langt de fleste tilfellene er vinene utsolgt, alternativt er de kun tilgjengelig i et svært begrenset antall flasker. Det er en kjent sak at kjøp fra butikk (og auksjonshus) ikke er noen garanti for god oppbevaring, det har jeg selv erfart ved en lang rekke anledninger opp gjennom årene. Det kan gå bra, men det motsatte kan også bli resultatet. Når jeg skal finne vin til butikkene er det derfor nødvendig å minimalisere risikoen for å ende opp med dårlig oppbevarte flasker samtidig som kvanta (helst) bør være en del høyere enn det man vanligvis kjøper inn som privatkunde. Nå kan man selvsagt aldri være helt sikker på oppbevaringen, men erfaringsmessig vil vin som kommer direkte fra kilden (slottene) være det tryggeste, alternativt vin som ligger på tollfritt lager (bonded varehouse). Min erfaring er også at slik vin koster en del mer enn enkeltflasker (bin ends). I mange tilfeller må man nokså langt ned på treffene i for eksempel Wine Searcher for å finne produktet med den minste lagringsrisikoen, i det minste er det min vurdering. Det betyr mao at prisene ikke alltid er de beste, men forhåpentligvis har man noe større garanti for å vinene har vært transportert og lagret forskriftsmessig. Tryggest er man mest sannsynlig ved å kjøpe direkte fra eiendommene / negosiant, men da vil sjelden prisene være de beste. For ordens skyld: Jeg presiserer at Vinmonopolet kjøper produktene til spesialbutikkene gjennom importører, men vi er selvsagt ikke mindre opptatt av produktenes opprinnelse av den grunn.
Per,
Prisene er stort sett ok med tanke på at man kan returnere vinen på grunn av ”kork” eller andre defekter inntil 5 år etter kjøp.
Denne muligheten forsvarer en høyere pris. En del av vinene er også billigere enn markedspris.
Nå er det heller ikke dette som er problemet. Vinmonopolet skriver følgende i sin etiske standard:
2.2 Likebehandling
Det er en forutsetning for eneretten at selskapet likebehandler alle leverandører av alkoholprodukter når det gjelder markedsadgang, salgs- og leveringsvilkår.
Burde ikke dette gjelde også for kundene? Burde ikke Vinmonopolet legge opp til at varene er tilgjengelige for andre enn de som har mulighet til å stå i kø
utenfor Briskebypolet klokken 1000 på torsdag. Det er fullt mulig å organisere dette ved å bruke nettbutikken. Et slikt opplegg ville også fjerne de tilstandene man
så under chablis slippet.
Jeg er en stor tilhenger av initiativet som Vinmonopolet har tatt for å legge modne viner ut for salg i Norge. Det er opplegget rundt slippet jeg ikke liker.