Torsdag-Nyheter Briskebyveien desember 2009

Re: Torsdag-Nyheter Briskebyveien desember 2009

Innlegg christer byklum » Tir Des 01, 2009 1:14 pm

Frank H Herfjord skrev:den ene las cases 1970 jeg har smakt var slett ikke bra, og jeg har sett flere lite entusiastiske notater på den vinen. Generelt er vel det et slott som ikke fortjente den høye prisen de nå nyter før Parker underbygde den ekstreme stilen de snublet over i 1982? Når det er sagt så må jeg si at jeg likte 1978 som også fins her - men det er jo en vin som er milevis fra den moderne stilen, og prisen er uansett for høy.

70 Las Cases har jeg smakt 8 ganger, hvor 3 flasker har vært fantastiske, 2 trege og 3 helt greie, så flaskevariasjoner og alder spiller nok en rolle, samt oppbevaring.

78 har jeg nesten bare hatt gode flasker av.
christer byklum

Innlegg Knut Sogner » Tir Des 01, 2009 1:18 pm

Til Knut: Jeg sa jeg var grovkornet. Jeg har desverre ikke tid til å svare utførlig akkurat nå, men jeg har uansett ikke tenkt å gå inn i noen spissfindig diskusjon.
Knut Sogner

Innlegg Morten Christiansen » Tir Des 01, 2009 1:49 pm

Svenskene har et kvotesystem for de mest ettertraktede vinene. Når toppklasse Bordeaux eller f.eks. DRC lanseres må kundene møte opp i en butikk på lanseringsdato og legge inn bestilling. Liste over vinene er tilgjengelig i god tid på Systembolagets webside. De sjeldneste vinene er kvoteregulert slik at man kun kan bestille f.eks. 2, 4, 6 osv. Bestillingene går inn til sentral behandling og kundene blir tildelt varer kronologisk ettersom ordrene er kommet inn.
Kvoterte varer som ikke blir solgt legges ut igjen et par uker senere. Da kan man også bestille via telefon eller web.

Burde Norge gjort noe tilsvarende?
Det er bedre å tenne et lys enn å forbanne mørket. (Konfucius 551-479 f.Kr.)
Morten Christiansen

Innlegg Rune Rake » Tir Des 01, 2009 1:56 pm

Morten Christiansen skrev:Svenskene har et kvotesystem for de mest ettertraktede vinene. Når toppklasse Bordeaux eller f.eks. DRC lanseres må kundene møte opp i en butikk på lanseringsdato og legge inn bestilling. Liste over vinene er tilgjengelig i god tid på Systembolagets webside. De sjeldneste vinene er kvoteregulert slik at man kun kan bestille f.eks. 2, 4, 6 osv. Bestillingene går inn til sentral behandling og kundene blir tildelt varer kronologisk ettersom ordrene er kommet inn.
Kvoterte varer som ikke blir solgt legges ut igjen et par uker senere. Da kan man også bestille via telefon eller web.

Burde Norge gjort noe tilsvarende?

Bruk nettbutikken. Kommer det inn bestillinger på mer en tilgjengelig vin => loddtrekning utføres maskinelt.
La slippet ligge ute i nettbutikken i 3 døgn. Rent og pent . . .
"Without deviation from the norm, 'progress' is not possible." - Frank Zappa
Rune Rake

Innlegg Morten Christiansen » Tir Des 01, 2009 1:59 pm

Men hvorfor ikke kvoter, Rune? Da unngår man at noen stikker av med hele "potten".
Det er bedre å tenne et lys enn å forbanne mørket. (Konfucius 551-479 f.Kr.)
Morten Christiansen

Innlegg Rune Rake » Tir Des 01, 2009 2:05 pm

Morten Christiansen skrev:Men hvorfor ikke kvoter, Rune? Da unngår man at noen stikker av med hele "potten".

Finnes det 6 flasker og det kommer inn bestilling fra 30 personer på 50 flasker så trekker"systemet" ut 6 personer "random" og de får en flaske hver . . .
Finnes det 60 flasker og det kommer inn bestilling fra 30 personer på 50 flasker så får de det de har bestilt og 10 flasker går til butikk . . .
Rune Rake

Innlegg Oddvar Leander Olsen » Tir Des 01, 2009 3:05 pm

Så lenge det er knapphet på en vare, vil det vel alltid være slik at de som ikke får tak i den, føler seg urettferdig behandlet. Selv bodde jeg inntil for noen år siden like rundt hjørnet for Briskebypolet, men det var dessverre (eller kanskje heldigvis?) før disse torsdagsslippene tok helt av. Men det var jo kamp om attraktive flasker også tidligere, ikke minst på 1990-tallet før bestillingsutvalget ble en realitet. På den tiden var det Klingenbergpolet som var den største polbutikken i Oslo og hadde inngang både fra Klingenberggaten og fra Rådhussiden. Ved slippene gjaldt det derfor å velge riktig kø, dvs. den køen der de som sto foran deg var raskest til å løpe inn til kølappautomaten når dørene ble åpnet. Jeg husker særlig en gang, da bl.a. TBA 1976 fra Lenz Moser var blant de mest attraktive produktene i slippet, at en av kundene som hadde stått langt fremme i køen, hoppet over disken og løp inn på lageret fordi han syntes hans ekspeditør brukte lengre tid på å finne flaskene enn sine kollegaer som allerede var kommet ut med dem. Vedkommende var ekstremt opptatt av ikke å gå glipp av sin kvote på 4 flasker Moser-TBA og tydeligvis redd for at en somlende ekspeditør skulle ødelegge for ham.

I prinsippet er det vel noe av det samme som skjer nå, og jeg støtter derfor Runes forslag om at flasker som det åpenbart er knapphet på, legges ut for salg i nettbutikken og at det skjer en loddtrekning mellom de bestillinger som kommer inn. Dette vil i alle fall være litt mer rettferdig enn dagens system, ikke minst med tanke på alle de som ikke har anledning til å stille seg i kø foran spesialpolene.
Oddvar Leander Olsen

Innlegg Frank H Herfjord » Tir Des 01, 2009 3:54 pm

Loddtrekning var kanskje ikke så dumt. Det eneste problemer er vel at det da er større fare for at enkelte viner vil selge for tregt for importørene. For burgundere har flere importører operert med et system at man må kjøpe tilsvarende i f eks 04 og 06 for å få kjøpe 05, og det ville kanskje bli vanskelig å selge ankelte av de ellers?

Noen vil kanskje si at det er urettferdig å måtte tvinges til å kjøpe en dårligere vare enn det man egentlig er ute etter. Men etter min mening er det en fair pris å betale med tanke på at man aldri behøver å betale kunstig høye priser, som så ofte er tilfelle i andre land (også ved kjøp direkte fra importør). Jeg vil heller kjøpe en flaske 06 og en flaske 05 for til sammen 1000kr enn å måtte ut med 800kr for en enkelt flaske 05.
de beste vinene er så dyre at jeg aldri får råd til de billige
Frank H Herfjord

Innlegg Per Mæleng » Ons Des 02, 2009 2:33 pm

Noen ord i sin alminnelighet om priser i spesialbutikkene, og i første rekke med relevans for bx. Som de fleste vet så er klassifisert bx priset nokså transparent i den forstand at det kan synes lett å finne ut hva som er den omtrentlige markedsprisen for en bestemt årgang. Det finnes søkedatabaser for sånt (Quarin, Wine Searcher). Jeg har gjort nokså mange sjekker i forhold til de oppgitte og rimeligste prisene og i langt de fleste tilfellene er vinene utsolgt, alternativt er de kun tilgjengelig i et svært begrenset antall flasker. Det er en kjent sak at kjøp fra butikk (og auksjonshus) ikke er noen garanti for god oppbevaring, det har jeg selv erfart ved en lang rekke anledninger opp gjennom årene. Det kan gå bra, men det motsatte kan også bli resultatet. Når jeg skal finne vin til butikkene er det derfor nødvendig å minimalisere risikoen for å ende opp med dårlig oppbevarte flasker samtidig som kvanta (helst) bør være en del høyere enn det man vanligvis kjøper inn som privatkunde. Nå kan man selvsagt aldri være helt sikker på oppbevaringen, men erfaringsmessig vil vin som kommer direkte fra kilden (slottene) være det tryggeste, alternativt vin som ligger på tollfritt lager (bonded varehouse). Min erfaring er også at slik vin koster en del mer enn enkeltflasker (bin ends). I mange tilfeller må man nokså langt ned på treffene i for eksempel Wine Searcher for å finne produktet med den minste lagringsrisikoen, i det minste er det min vurdering. Det betyr mao at prisene ikke alltid er de beste, men forhåpentligvis har man noe større garanti for å vinene har vært transportert og lagret forskriftsmessig. Tryggest er man mest sannsynlig ved å kjøpe direkte fra eiendommene / negosiant, men da vil sjelden prisene være de beste. For ordens skyld: Jeg presiserer at Vinmonopolet kjøper produktene til spesialbutikkene gjennom importører, men vi er selvsagt ikke mindre opptatt av produktenes opprinnelse av den grunn.
Per Mæleng

Innlegg Rune Rake » Ons Des 02, 2009 3:36 pm

Per Mæleng skrev:Noen ord i sin alminnelighet om priser i spesialbutikkene, og i første rekke med relevans for bx. Som de fleste vet så er klassifisert bx priset nokså transparent i den forstand at det kan synes lett å finne ut hva som er den omtrentlige markedsprisen for en bestemt årgang. Det finnes søkedatabaser for sånt (Quarin, Wine Searcher). Jeg har gjort nokså mange sjekker i forhold til de oppgitte og rimeligste prisene og i langt de fleste tilfellene er vinene utsolgt, alternativt er de kun tilgjengelig i et svært begrenset antall flasker. Det er en kjent sak at kjøp fra butikk (og auksjonshus) ikke er noen garanti for god oppbevaring, det har jeg selv erfart ved en lang rekke anledninger opp gjennom årene. Det kan gå bra, men det motsatte kan også bli resultatet. Når jeg skal finne vin til butikkene er det derfor nødvendig å minimalisere risikoen for å ende opp med dårlig oppbevarte flasker samtidig som kvanta (helst) bør være en del høyere enn det man vanligvis kjøper inn som privatkunde. Nå kan man selvsagt aldri være helt sikker på oppbevaringen, men erfaringsmessig vil vin som kommer direkte fra kilden (slottene) være det tryggeste, alternativt vin som ligger på tollfritt lager (bonded varehouse). Min erfaring er også at slik vin koster en del mer enn enkeltflasker (bin ends). I mange tilfeller må man nokså langt ned på treffene i for eksempel Wine Searcher for å finne produktet med den minste lagringsrisikoen, i det minste er det min vurdering. Det betyr mao at prisene ikke alltid er de beste, men forhåpentligvis har man noe større garanti for å vinene har vært transportert og lagret forskriftsmessig. Tryggest er man mest sannsynlig ved å kjøpe direkte fra eiendommene / negosiant, men da vil sjelden prisene være de beste. For ordens skyld: Jeg presiserer at Vinmonopolet kjøper produktene til spesialbutikkene gjennom importører, men vi er selvsagt ikke mindre opptatt av produktenes opprinnelse av den grunn.

Per,

Prisene er stort sett ok med tanke på at man kan returnere vinen på grunn av ”kork” eller andre defekter inntil 5 år etter kjøp.
Denne muligheten forsvarer en høyere pris. En del av vinene er også billigere enn markedspris.

Nå er det heller ikke dette som er problemet. Vinmonopolet skriver følgende i sin etiske standard:

2.2 Likebehandling
Det er en forutsetning for eneretten at selskapet likebehandler alle leverandører av alkoholprodukter når det gjelder markedsadgang, salgs- og leveringsvilkår.

Burde ikke dette gjelde også for kundene? Burde ikke Vinmonopolet legge opp til at varene er tilgjengelige for andre enn de som har mulighet til å stå i kø
utenfor Briskebypolet klokken 1000 på torsdag. Det er fullt mulig å organisere dette ved å bruke nettbutikken. Et slikt opplegg ville også fjerne de tilstandene man
så under chablis slippet.

Jeg er en stor tilhenger av initiativet som Vinmonopolet har tatt for å legge modne viner ut for salg i Norge. Det er opplegget rundt slippet jeg ikke liker.
Rune Rake

Innlegg kim aanerud » Ons Des 02, 2009 4:06 pm

Tror det er noe annet du misliker på dette slippet også...
At det ikke var en moden Piemonte vin ? :(
Rødvinskamerat Vinklubben Kåte Rhoner
Kim Aanerud

Renè Descartes was a drunken fart; " I drink, therefore I am ". Monty Python
kim aanerud

Innlegg Rune Rake » Ons Des 02, 2009 4:14 pm

kim aanerud skrev:Tror det er noe annet du misliker på dette slippet også...

Er ikke det neste slipp? :)
Rune Rake

Innlegg Morten Stomperud » Fre Des 04, 2009 12:17 am

Rune Rake skrev:

Kan ikke du ha et eget slipp da? :)
Morten Stomperud

Innlegg Rune Rake » Fre Des 04, 2009 3:02 am

Morten Stomperud skrev:
Rune Rake skrev:

Kan ikke du ha et eget slipp da? :)

Vi er nok flere som ser frem til ditt slipp av Yquem 1914 om et par uker :) Snakkes . . .
Rune Rake

Innlegg Morten Stomperud » Fre Des 04, 2009 10:39 pm

Er ikke det neste slipp? :)[/quote]

Kan ikke du ha et eget slipp da? :)[/quote]

Vi er nok flere som ser frem til ditt slipp av Yquem 1914 om et par uker :) Snakkes . . .[/quote]

Tviler sterkt på at 1914 er topp 10 den kvelden, men affeksjonsverdien vil jo alltid være der! :)
Morten Stomperud

Forrige

Gå til Emner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot], Per K. Schondelmeier, Stig Larsgaard, Yahoo [Bot] og 7 gjester