Kjartan Sarheim Anthun skrev:Stian Gårdsvoll skrev:Hva er definisjonen av "overskudd"? Historisk kostpris? Hvis du har lagret Ch Margaux 78 i 20 år, så synes jeg det er noe du skal få dekket. Geir Egil lanserte vel 10% årlig nominell rentabilitet i en tidligere sammenheng. En krone i dag er iallefall verdt mer enn en krone om 20 år for min del :)
Sunnmøring og økonom, en skummel kombinasjon.... :-)
En viss mellomting her er vel mest rimelig? Jeg synes det er helt gal prising hvis en skal betale noen det dobbelte av innkjøp bare for å lagre vin i syv år. Altså: det er mulig at det internasjonale markedet er slik ellers kanskje for noen utvalgte Bordeaux slott naturligvis (jamfør artikkel i siste vinforum), men innad i slike smakinger ønsker jeg gjerne en viss generøsitet snarere enn at en krever 10 % årlig avkastning for å ta med vin... ? Jeg ønsker ikke tjene på mine viner på den måten.
Naturligvis må en oppveie for en viss verdiøkning og prisstigning slik at de heldige som har kjøpt førstevekster i riktig gamle dager for under hundre kroner får riktig kompensasjon :)
Dag Ola Lien skrev:Hei,
Ser også at det kommer stadig forslag om flere viner. Selv om vinene er spennende synes jeg vi kanskje bør holde et max antall på ca 15-16 viner som vi har diskutert tidligere,slik at ikke "smaksløkene"går trett.
MVh
Dag Ola
Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot], Yahoo [Bot] og 3 gjester