Bordeaux i Trondheim

Re: Bordeaux i Trondheim

Innlegg Knut Kleiven » Ons Mai 12, 2010 5:41 pm

Sukk. Skulle gjerne tatt del på dette, men må som sagt melde pass. Kan berre ynskje god smaking til dei heldige :-)
Kaloriar skal ikkje diskuterast, dei skal fortærast
Knut Kleiven

Innlegg Geir Egil Øien » Ons Mai 12, 2010 6:05 pm

Kan herved melde at Per Hovde har meldt interesse og at han (surprise surprise :-) ) også har viner å bidra med! Så da er vi vel 12, er vi ikke det...?

(For de som ikke måtte kjenne til Pers vin-virke, se f. eks. http://www.uva.no. Han kommer sikkert tilbake selv med vinforslag tenker jeg :-) )
Geir

"Make things as simple as possible, but not simpler" (Albert Einstein)
Geir Egil Øien

Innlegg Stian Gårdsvoll » Ons Mai 12, 2010 6:11 pm

Kjartan Sarheim Anthun skrev:
Stian Gårdsvoll skrev:Hva er definisjonen av "overskudd"? Historisk kostpris? Hvis du har lagret Ch Margaux 78 i 20 år, så synes jeg det er noe du skal få dekket. Geir Egil lanserte vel 10% årlig nominell rentabilitet i en tidligere sammenheng. En krone i dag er iallefall verdt mer enn en krone om 20 år for min del :)

Sunnmøring og økonom, en skummel kombinasjon.... :-)
En viss mellomting her er vel mest rimelig? Jeg synes det er helt gal prising hvis en skal betale noen det dobbelte av innkjøp bare for å lagre vin i syv år. Altså: det er mulig at det internasjonale markedet er slik ellers kanskje for noen utvalgte Bordeaux slott naturligvis (jamfør artikkel i siste vinforum), men innad i slike smakinger ønsker jeg gjerne en viss generøsitet snarere enn at en krever 10 % årlig avkastning for å ta med vin... ? Jeg ønsker ikke tjene på mine viner på den måten.

Naturligvis må en oppveie for en viss verdiøkning og prisstigning slik at de heldige som har kjøpt førstevekster i riktig gamle dager for under hundre kroner får riktig kompensasjon :)

Vi er egentlig enig her tror jeg. Poenget mitt er at dersom man ønsker å gå inn med en kost lavere enn dagens markedspris på vinen, så bør iallefall vi som er heldige smakere i anstendighetens navn rettlede den (over)generøse bidragsyter til å iallefall dekke sin kapitalkostnad i perioden, oppad begrenset til dagens markedsverdi. Enig at man ikke skal gå inn for å tjene på smakingene, men heller ikke tape (i økonomisk forstand; dekket inflasjon og kapitalkostnad er ikke å tjene, men å gå i null).

Det som gjør at jeg startet denne diskusjonen er det at det er stor skjevhet i bidragene her. Lars bidrar med 50% av all vinen (målt i verdi) og det er bare 5-6 av 12 som stiller med vin. Det er vel ikke nødvendig å innføre fordelingspolitikk på nok en arena? ;-) (med akutt risiko for å bli anklaget for trolling...)
"It's a funny thing about life; If you refuse to accept anything but the best you very often get it" - Somerset Maugham
Stian Gårdsvoll

Innlegg christer byklum » Fre Mai 14, 2010 8:48 pm

Jeg bare bekrefter deltagelse om tidspunkt passer, spennende. Arrangør(er) finner selv ut av riktig pris. Har bidrag, men ønsker å se litt mer oppsatte flighter eller ideer omkring det først.

Rune, Yquem 88 og 86 oppfører seg rimelig ungt enda, selvom jeg elsker 86, så er nok 83 mer i rettning av noe sekundær, selvom den neppe er moden enda den heller.....
christer byklum

Innlegg Rune Rake » Fre Mai 28, 2010 12:38 pm

Har fått i hus disse to:

1989 Lynch Bages
1989 Pichon-Longueville Baron

Av Yquem blir det i så tilfelle 1986, men den er ikke i hus enda.
"Without deviation from the norm, 'progress' is not possible." - Frank Zappa
Rune Rake

Innlegg Dag Ola Lien » Fre Mai 28, 2010 8:59 pm

Hei,

Jeg vet ennå ikke 100% sikkert om jeg kan delta. Det er litt for tdlig å fastslå. Uansett ser dette ut til å bli en virkelig bra smaking.
Ser også at det kommer stadig forslag om flere viner. Selv om vinene er spennende synes jeg vi kanskje bør holde et max antall på ca 15-16 viner som vi har diskutert tidligere,slik at ikke "smaksløkene"går trett. Vi kan jo ha noe "godt" til senere også. Synspunkter, Stian, Geir?

MVh
Dag Ola
Life is too short to drink cheap wine!
Dag Ola Lien

Innlegg christer byklum » Lør Mai 29, 2010 6:51 am

Jeg har bidrag, men venter på fastsettelse av dato først, så jeg vet om jeg kan......
christer byklum

Innlegg Geir Egil Øien » Lør Mai 29, 2010 7:44 am

Enig med Dag Ola ang. antall viner (max. 15 - 16 ulike). Datoen er vel spikret til fredag 20. august, er den ikke det da...?
Geir

"Make things as simple as possible, but not simpler" (Albert Einstein)
Geir Egil Øien

Innlegg Rune Rake » Lør Mai 29, 2010 8:22 am

Dag Ola Lien skrev:Hei,

Ser også at det kommer stadig forslag om flere viner. Selv om vinene er spennende synes jeg vi kanskje bør holde et max antall på ca 15-16 viner som vi har diskutert tidligere,slik at ikke "smaksløkene"går trett.

MVh
Dag Ola

Min intensjon var ikke å introdusere flere viner, men å gi Lars en mulighet til å velge blant andre flasker. Lars står vel oppført med halvparten av bidragene og vil han det så er det selvsagt ok for meg.
"Without deviation from the norm, 'progress' is not possible." - Frank Zappa
Rune Rake

Innlegg christer byklum » Lør Mai 29, 2010 8:32 am

er dato satt ja, jeg som ikke følger med i timen...tror datoen går fint....
christer byklum

Innlegg Lars Wichstrøm » Man Mai 31, 2010 7:51 am

Christer etterlyste et poeng med smakingen. Poenget denne gang må lages ut fra de vinene som er tilgjengelig. Og det som de gir mulighet til, utover de geografiske forskjellene, er å se hva Bordeaux har å by på på nivået under førstevekstene. Dette betyr i hovedsak andrevekster som har fortjent klassifiseringen sin og øvrige vekster som burde vært på 2.nivå, eller nær dette. Stian foreslo 1990 Clos du Marquis (”andrevinen” til LLC), men ut fra ovennevnte logikk har jeg erstattet den med Beychevelle ’82, men er gjerne med på andre forslag. I Margaux er det ikke så lett å finne noen på et konsistent annenvin-nivå utenom Palmer (hvis noen har Giscours fra 70-tallet kunne det vært en mulighet). 2000 Château Rauzan-Gassies kan bli for ungt? Brane-Cantenac ’90 eller ’86 kan være erstatninger, hvis det er interesse for det. Har satset på modne viner fra gode årganger, slik at slottene kan vise seg på sitt beste. I noen tilfeller er førstevekster fra moderat gode/gode årganger tatt med som referanse.

Har noen en Mission Haut Brion? Den mangler i oppsettet.

Mangler også en annen hvit bdx, evt. en annen til erstatning for min (det blir litt for brutalt å starte på alle disse røde uten en forrett).

Christer mente at 1986 Château d’Yquem ikke hadde blitt sekundær ennå. Tar derfor med en vi kan være sikrere på er moden.

Intro – Hvit bdx
1986 Domaine de Chevalier Blanc (Lars)
+?

Flight 1. St. Estephe
1996 Château Calon-Ségur (Stian)
1949 Château Montrose (Stian)
1988 Cos d’Estournel (Lars)

Flight 2. Pauillac
1966 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande (Lars)
1989 Château Lynch-Bages (Ville)
1989 Pichon-Longueville Baron (Rune)

Flight 3. St. Julien
1982 Château Beychevelle (Lars)
1986 Château Leoville-Barton (Dag Ola)
1989 Château Léoville Las Cases (Lars)

Flight 4. Margaux
1978 Château Margaux (Lars)
1982 Château Palmer (Stian)
2000 Château Rauzan-Gassies (Geir)

Flight 5. Pessac-Leognan
1998 Domaine de Chevalier (Geir)
1966 Château Haut-Brion (Lars)
1978 Château Haut-Bailly (Lars)

Avslutning – Sauternes/Barsac
1986 Château d’Yquem (Rune)
1927 Château Climens (Lars)
Lars Wichstrøm

Innlegg Kristian Moe » Man Mai 31, 2010 8:04 am

Hvis det kan være av interesse, kan jeg bidra med en 1995 Château La Louvière Blanc på magnum. Ikke helt på nivå med resten her, men skal være en god vin.
Kristian Moe

Innlegg christer byklum » Man Mai 31, 2010 8:21 am

Hei

Jeg har altfor lite hvit Pessac, og de jeg har drikker jeg med en gang....

Jeg har 99 Fieuzal og 06 Plantiers du Haut-Brion (andrevinen til Haut-Brion Blanc)

Jeg mener også jeg har en 96 La Mission Haut-Brion siden dette huset er etterspurt....

Jeg smakte 86 Yquem for ca 5 år siden, og det var ikke anntydning til sekundært da, men det kan jo ha skjedd noe......
christer byklum

Innlegg Stian Gårdsvoll » Man Mai 31, 2010 4:20 pm

Konstaterer at denne smakingen begynner å se ut som KrFs partiprogram; man har ikke klart å prioritere bort en eneste utgift... det er for mange flasker, etter min smak. 18 flasker før "de gode ideer" (noen som har med en flaske eller to "som hadde vært artig å smake"...) er hensyntatt blir for mye for meg. Å drikke en Yquem 1986 som flaske nr 17 blir rett og slett meningsløst.

Mulig at vi kan kutte bort en flight?
"It's a funny thing about life; If you refuse to accept anything but the best you very often get it" - Somerset Maugham
Stian Gårdsvoll

Innlegg Lars Wichstrøm » Tir Jun 01, 2010 1:58 am

Hvis det er flere som er av samme oppfatning som Stian at det er meningsløst å drikke Château d’Yquem i denne smakingen, så er det fint å få feedback - sikkert for Rune også som skal bestille denne. Mitt forslag er å evt. kutte ut Sauternes-flighten. Jeg tar uansett ut min Climens.
Lars Wichstrøm

ForrigeNeste

Gå til Emner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot], Yahoo [Bot] og 3 gjester