Bordeaux i Trondheim

Re: Bordeaux i Trondheim

Innlegg Stian Gårdsvoll » Tir Jun 01, 2010 6:12 am

Lars Wichstrøm skrev:Hvis det er flere som er av samme oppfatning som Stian at det er meningsløst å drikke Château d’Yquem i denne smakingen, så er det fint å få feedback - sikkert for Rune også som skal bestille denne. Mitt forslag er å evt. kutte ut Sauternes-flighten. Jeg tar uansett ut min Climens.

Aldri meningsløst å drikke Yquem :)

Misforstå meg rett: smakingen ser fantastisk ut. Men dette blir en kostbar smaking (både for de som bringer vin og de som ikke...) og jeg, som amatørsmaker, har ikke kognitiv kapasitet til å få særlig mye ut av to fantastiske Sauternes etter 16 andre flasker.

En mulighet er å fokusere på Medoc, og ta ut Pessac. Det kan vi evnt spare til senere :)
"It's a funny thing about life; If you refuse to accept anything but the best you very often get it" - Somerset Maugham
Stian Gårdsvoll

Innlegg christer byklum » Man Jun 21, 2010 7:32 am

Jeg synes de oppsatte fligthene ser bra ut personlig.

Jeg vil vel også foretrekke at vinene smakes separat, for så å kunne nyte de til mat senere, eventuelt lage en smaking først med de eldste og mest sarte. 47 Montrose hvor alle nyansene forsvinner i en kjøttrett er for meg meningsløst, samme med alle 66ene. Men jeg er med på det meste:)

Hva er omtrent pris? Hvor mange har meldt seg på?
christer byklum

Innlegg Heidi Jaksland Kvernmo » Tir Jun 22, 2010 2:23 pm

Vil bare minne forsamlingen om at det er tillatt å spytte (selv for trøndere;)) når man smaker vin. Jeg mener man da får mye mer ut av en smaking, spesielt av eksklusive viner som man ikke smaker hver dag. Det kan være meningsløst å drikke så mange viner på en kveld, men det er svært interessant å smake de, lære av de og lagre de på en noenlunde oppegående harddisk. Jeg ser derfor antallet viner som uproblematisk ut i fra et læreperspektiv så lenge man bruker spyttebakken flittig. Er formålet at man vil begrense antall viner for å redusere kostnader eller ha kun vin/mat/kos uten spytting er saken en annen.

Jeg foretrekker personlig en seriøs og rolig smaking først, og deretter nyte rester på flaskene/glass man har satt til side for å følge utvikling på e.l. til evnt. mat. Det er intet mål for meg å gå hjem med 16-18 glass vin skvulpende i magen.
Heidi Jaksland Kvernmo
Vinskribent
Heidi Jaksland Kvernmo

Innlegg Kristian Moe » Tir Jun 22, 2010 2:43 pm

20. august er vel bekreftet. Endte vi på ca. 2000 per person?

Det hadde vært fint å få booket flybilletter snart.
Kristian Moe

Innlegg Stian Gårdsvoll » Tir Jun 22, 2010 5:40 pm

Heidi Jaksland Kvernmo skrev:Vil bare minne forsamlingen om at det er tillatt å spytte (selv for trøndere;)) når man smaker vin. Jeg mener man da får mye mer ut av en smaking, spesielt av eksklusive viner som man ikke smaker hver dag. Det kan være meningsløst å drikke så mange viner på en kveld, men det er svært interessant å smake de, lære av de og lagre de på en noenlunde oppegående harddisk. Jeg ser derfor antallet viner som uproblematisk ut i fra et læreperspektiv så lenge man bruker spyttebakken flittig. Er formålet at man vil begrense antall viner for å redusere kostnader eller ha kun vin/mat/kos uten spytting er saken en annen.

Min argumentasjon har hele veien gått på kognitiv kapasitet (altså evnen til å lære/sanse), og ikke fysiologisk kapasitet.
"It's a funny thing about life; If you refuse to accept anything but the best you very often get it" - Somerset Maugham
Stian Gårdsvoll

Innlegg Rune Rake » Tir Jun 22, 2010 7:16 pm

Flightene ser bra ut. Antallet er ok:) Credo lørdag kveld som nedkjøring?

Utreise: fr 20 aug 2010
14:55 - 15:50 Oslo, Gardermoen - Trondheim, Vaernes

Hjemreise: sø 22 aug 2010
15:30 - 16:25 Trondheim, Vaernes - Oslo, Gardermoen
"Without deviation from the norm, 'progress' is not possible." - Frank Zappa
Rune Rake

Innlegg Lars Wichstrøm » Ons Jun 23, 2010 3:36 pm

Siden folk sikkert går i ferie om en tid, så er det best å spikre dette nå. Da blir det 20. august. Vi har ikke endelig avtalt sted ennå. Hvis ikke andre kan, så kan vi ha det hos oss, Fortunalia 75, kl. 19.00. Dette forutsetter at alle kan godta bikkjer og unger. De fleste synes å gå for å holde flightene som de er. Vi kunne tatt de eldste først, men det ville begrense mulighetene til å ta den geografiske sammenlikningen. Den blir uansett vanskelig nok, gitt de sprikende årgangene vi har. Maten får spille 2. fiolin denne gang, blir holdt enkelt – og kan komme et stykke uti.
Jeg setter frem rikelig med spyttebakker siden alkohol og kognitive funksjoner henger negativt sammen (dømmekraften, i hvert fall de mest komplekse kognitive evnene, blir svekket før det rent ’fysiologiske’). Jeg har et forsett om å bli flinkere til å spytte (selv om det kan holde hardt med flere av vinene her). Ta med 4 glass hver - jeg har ett ekstra sett til de som måtte trenge det.

Intro – Hvit bdx
1986 Domaine de Chevalier Blanc (Lars)
2006 Plantiers du Haut-Brion (Christer)

Flight 1. St. Estephe
1996 Château Calon-Ségur (Stian)
1949 Château Montrose (Stian)
1988 Cos d’Estournel (Lars)

Flight 2. Pauillac
1966 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande (Lars)
1989 Château Lynch-Bages (Ville)
1989 Pichon-Longueville Baron (Rune)

Flight 3. St. Julien
1982 Château Beychevelle (Lars)
1986 Château Leoville-Barton (Dag Ola)
1989 Château Léoville Las Cases (Lars)

Flight 4. Margaux
1978 Château Margaux (Lars)
1982 Château Palmer (Stian)
2000 Château Rauzan-Gassies (Geir)

Flight 5. Pessac-Leognan
1998 Domaine de Chevalier (Geir)
1966 Château Haut-Brion (Lars)
1996 La Mission Haut-Brion (Christer)

Avslutning – Sauternes/Barsac
1986 Château d’Yquem (Rune)
1983 Château Guiraud (Lars)

12 Påmeldte:Lars, Rune, Christer, Stian, Geir, Kristian, Kjartan, Ville, Heidi, Dag Ola (?), Per, Einar

Der folk ikke har oppgitt priser har jeg anslått dem til gjennomsnittet av de tre billigste (ikke auksjoner) på Wine-Searcher + 35%. Dere får si ifra dersom dette er langt unna hva dere har betalt for flaskene.
Intro: 580/330; 1: 600/1900/850; 2: 1000/1840/1580; 3: 1550/770/1200; 4: 1500/1500/350; 5: 380/2100/940; Sauternes: 2450/600 = 22020. Med mat + champagne, 2000 pr snute. PS. Hva skulle man betalt for tilsvarende flight av 2009-utgaver?!
Lars Wichstrøm

Innlegg Geir Egil Øien » Tor Jun 24, 2010 7:42 am

Hei,

flott hvis du kan ta på deg vertskapet Lars. Bikkjer og unger ikke noe problem for meg i alle fall. Pris anslått for mine to "rimelige" flasker er helt OK, totalprisen virker også rimelig synes jeg. Utvalget ser fantastisk ut. Jeg tar med glass.

Credo neste dag er umulig for meg dessverre, pga. familietur...

Jeg kan eventuelt høre om Per H. har noen kandidater som evt. kan danke ut noen av vinene så langt, siden han antydet muligheten for dette?

Dette blir uansett flott og lærerikt!

God sommer!

Geir.
Geir

"Make things as simple as possible, but not simpler" (Albert Einstein)
Geir Egil Øien

Innlegg Kristian Moe » Søn Jun 27, 2010 9:25 am

Dette blir utrolig hyggelig, spennende og lærerikt, så jeg gleder meg i bøtter og spann.

Hvis ingen andre har tinget på, vil jeg veldig gjerne låne glass.

Rune, hvis vi blir en liten gjeng er jeg med på Credo på lørdag.
Kristian Moe

Innlegg Rune Rake » Søn Jun 27, 2010 9:58 am

Kristian Moe skrev:

Rune, hvis vi blir en liten gjeng er jeg med på Credo på lørdag.

to er jo en god start:)
"Without deviation from the norm, 'progress' is not possible." - Frank Zappa
Rune Rake

Innlegg christer byklum » Man Jul 05, 2010 11:51 am

Lars Wichstrøm skrev:

Der folk ikke har oppgitt priser har jeg anslått dem til gjennomsnittet av de tre billigste (ikke auksjoner) på Wine-Searcher + 35%. Dere får si ifra dersom dette er langt unna hva dere har betalt for flaskene.
Intro: 580/330; 1: 600/1900/850; 2: 1000/1840/1580; 3: 1550/770/1200; 4: 1500/1500/350; 5: 380/2100/940; Sauternes: 2450/600 = 22020. Med mat + champagne, 2000 pr snute. PS. Hva skulle man betalt for tilsvarende flight av 2009-utgaver?!

Svar! 2009, langt mere......
christer byklum

Innlegg Stian Gårdsvoll » Man Jul 05, 2010 12:05 pm

Ser veldig bra ut.

Jeg må dog ta et lite forbehold: Mulig det blir kick-off på jobb den dagen som jeg må være med på. Men det er jo rikelig tilgang på flasker blant dette klientellet ;-)

Ch La Dauphine 1955 i kveld :)
Stian Gårdsvoll

Innlegg Kjartan Sarheim Anthun » Tor Jul 08, 2010 4:50 am

Aj aj aj... Jeg bekrefter fremdeles min deltagelse, selv om jeg ser med skrekk og gru at smakingen starter omtrent samtidig som mye annet spennende skjer i Trondheim. Jeg kan dessverre ikke delta på Credo påfølgende dag Rune&Kristian, selv om det hadde vært en høyst verdig avslutning på en finvinhelg.
Kjartan Sarheim Anthun

Innlegg christer byklum » Tor Jul 08, 2010 7:27 am

ang Credo, det er ikke det at jeg ikke har lyst, veldig lyst faktisk..... jeg må bare se ann sparekontoen når tiden nærmer seg først.....etter to turer til Bordeaux og to til Mosel siden påske, (for de som ikke vet det, mine to favoritt vindistrikter) er kontoen noe slakk, siden enda flere morsomheter ligger i kjelleren.....
christer byklum

Innlegg Dag Ola Lien » Ons Jul 28, 2010 9:39 pm

Hei Lars,

Jeg takker for at du kan stille med lokale igjen og jeg har satt av datoen (og flasken) Prisen er ok. Jeg kan dessverre ikke være med på Credo på lørdag.

MVh
Dag Ola
Life is too short to drink cheap wine!
Dag Ola Lien

ForrigeNeste

Gå til Emner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot], Yahoo [Bot] og 5 gjester