Tore Kristian Lie » Tor Mai 27, 2010 12:13 pm
Takk for fine tilbakemeldinger, her var det mange nyttige synspunkter og råd!
Adam: Jeg bor i Oslo og er så heldig at polet i Vika ligger på hjemveien, så tilgangen kan jeg i alle fall ikke klage på :)
Har nå vært innom og plukket med meg et lite utvalg viner mellom 100,- og 200,- fra forskjellige produsenter med rimelig lik smaksprofil utifra polets merking (Wittmann, Reichsrat von Buhl, Dönnhoff, Bürklin Wolf, Selbach Oster, Leitz, Hexamer).
Har av flere blitt anbefalt å spandere litt penger når jeg skal ut og handle vin, men jeg regner med at også de rimeligere vinene fra en produsent vil gi meg et inntrykk av om deres produkter tiltaler meg mer eller mindre? ...det var jo disse penga også, hehe. Det er forøvrig mange andre produsenter jeg kunne tenkt meg å putte i kurven, men med lommebokens begrensninger og så mye å velge mellom må man jo bare starte et sted. Rom ble ikke bygget på en dag og vi har jo en lang sommer foran oss :)
Thomas: En smaking som dette høres ut som en veldig god idé. Jeg har flere venner som setter pris på god mat og vin, så dette skal jeg få gjennomført. Det burde kunne bli en veldig lærerik og ikke minst hyggelig kveld! For meg er også veien målet, like mye som målet i seg selv. Lære om vin, lære om sin egen smak, men ikke minst ha mange fine opplevelser underveis. Det er sikkert lett å gå seg bort i analyser og grubling, fremfor å nyte øyeblikket og det man har i glasset enten det koster 100,- eller 1000,-
Kjartan: Syntes mye av det du sier der virker fornuftig. Det å være snever og utelukke det ene eller det andre vil nok fort innebære at man går glipp av mange fine opplevelser. Immidlertid har Rielsing alltid tiltalt meg, og jeg syntes det virket som en fin måte å starte på. Det hele blir for meg veldig mye mer oversiktlig og angripelig ved å innsnevre det litt i startfasen.
Det er nok forøvrig viktig å huske på det du sier om å ikke la seg farge for mye av andres meninger og stole på sin egen smak. Jeg syntes anmeldelser og meninger kan være fine å navigere etter, spesiellt på det stadiet jeg er nå. Men smak er og blir subjektivt. Om jeg selv har glede av å drikke en vin spiller det jo ingen rolle om den er billig eller slaktes av andre, selv om en vin per definisjon er av god kvalitet trenger den jo heller ikke å treffe mine preferanser.
Mvh Tore