Hvordan gjøre seg kjent med Riesling?

Hvordan gjøre seg kjent med Riesling?

Innlegg Tore Kristian Lie » Ons Mai 26, 2010 10:12 am

Som jeg allerede har nevnt i et annet innlegg er jeg nykommer på forumet, i vinverden forøvrig og ønsker å lære mer om vin. Jeg har allerede fått mange gode råd og hyggelige tilbakemeldinger og etter flere anbefalinger om å fokusere på en drue har valget i første omgang fallt på Riesling, hovedsaklig fra Tyskland.

Det finnes helt sikkert uttallige måter å gå frem på, men om Rieslingentusiastene her inne kunne tenke seg å dele litt meninger rundt hvordan jeg på en mest mulig konstruktiv måte kan gå frem hadde jeg satt stor pris på det. Bør jeg fokusere på distriker, fokusere på produsenter, drikke og smake høyt og lavt og sirkle seg inn etterhvert, eller kjøre helt andre fremgangsmåter? Noen meninger? :)
Tore Kristian Lie

Re: Hvordan gjøre seg kjent med Riesling?

Innlegg Thomas T. Holst » Ons Mai 26, 2010 1:19 pm

Hei Tore,

Jeg deler din interesse for Tysk riesling, og er nok ikke langt foran deg i løypa.
For å øke min innsikt i rieslingen samlet jeg på fredag noen vininteresserte venner for en uhøytidelig smaking.
For meg så er veien målet, og om du ikke har ambisjon om å bli noen stor "kjenner", anbefaler jeg en smaking av litt av hvert av det som er tilgjengelig på polet.

Vi fikk absolutt en fin overfladisk oversikt over hva Tysk riesling kan by på, og dette frister til gjentagelse og videre fordypning i emnet.

Vi smakte 15 forskjellige viner, helt eller delvis basert på Tysk riesling. Mange fikk AHA/UHU/WHÆH/JIPPI opplevelser, og alle hadde utbytte av dette.
Fant også frem til en del spennende mat og vin kombinasjoner.

Vi drakk/smakte følgende:

Koehler-Ruprecht Riesling Brut 1998
Battenfeld-Spanier Estate Riesling 2009
Georg Breuer Riesling Sauvage 2008
Koehler-Ruprecht Kallstadter Saumagen Riesling Kabinett trocken 2007

Leitz Rüder Berg Rottland Riesling Trocken Alte Reben Goldkapsel 2008
Weingut Keller Westhofener Kirchspiel Riesling Großes Gewächs trocken 2005
Freiherr Heyl zu Herrnsheim Niersteiner Pettenthal Riesling Großes Gewächs 2004

Hexamer Meddersheimer Rheingrafenberg Riesling Spätlese 2006
Otto Görgen Briederner Rüberberger Domherrenberg Riesling Spätlese 1989
Freiherr Langwerth von Simmern Eltviller Sonnenberg Riesling Kabinett 1986
Weingut Göbel-Schleyer pension Pommerner Sonnenuhr riesling auslese 1990

Berncasteler Doctor Riesling Auslese 2003
Peter Mertes Eiswein Edelsüss Nachtgold 2006
Koehler-Ruprecht Philippi Elysium Beerenauslese 1994
Hexamer Meddersheimer Rheingrafenberg Riesling Beerenauslese 2008

Min mening er, prøv deg fram litt for så å sirkle deg inn etterhvert...
Thomas T. Holst

Innlegg Kjartan Sarheim Anthun » Tor Mai 27, 2010 5:22 am

Tore, velkommen til forumet !
Jeg synes også det høres veldig fornuftig ut med riesling, det er ingen druetype som gir såpass mange forskjellige stilarter på en så vellykket måte.

Forslaget til Thomas høres veldig fint ut, smak bredt så finner ut det etterhvert. Dersom situasjonen tillater det, prøv gjerne minst to viner på en gang iblant. Dette kan bidra til å nyansere forskjellene og likhetene mellom ulike produsenter/regioner/årganger/stilarter og kan bidra til din vinutdannelse.

Imidlertid: ikke kjør deg fast for tidlig i riesling; det er svært mye annet å oppdage. Min innfallsvinkel har veldig lenge vært å smake så bredt som overhodet mulig, det er dumt å avskrive mange druer/stiler for tidlig. For eksempel vil mye eksponering for pinot blanc fra Alsace gjøre at man kanskje gir opp druen veldig raskt. Det er derimot dumt, for da går man glipp av nord-Italienske weissburgundere. Eksemplene kan være mange. Det er svært mange morsomme obskure viner som gir nytelse. Det interessante med vin er, synes jeg, å smake mye forskjellig. Dette er ikke det samme som å finne den ene vinen man liker best og holde seg til den. Men; etter mye smaking gir det en viss glede i å oppdage egne preferanser (som for veldig mange viser seg å være riesling).

Gode rimelige rieslinger synes jeg er bl.a. alle fra Dr. Loosen, Dönnhoffs Riesling (nb: det finnes også en trocken-utgave for de som foretrekker slikt), Martin Mullens Trabener Wurzgarten, Karthäuserhof. Og for tørrere er Georg Breuers Sauvage uslåelig til prisen.
Dette ble en lett blanding av produsenter og distrikter og delvis ulike stiler. Jeg ville ha prøvd å smake en del ulikt for å finne ut om jeg liker de fruktige, de krispe, de mineralske, de søtlige osv... (eller forsåvidt: noen finer har jo alt dette; Mosel kabinett/spätlese). Det er stilartene (og indirekte distriktene) som er interessant å smake seg gjennom. Har du mulighet, gjør som Thomas; kjøp inn diverse fra ulike distrikter og inviter en gjeng over til å smake seg gjennom dem.

Tilslutt: ikke bare hør på eksperter og andre som mener noe (som for eksempel dette innlegget): finner du en vin som du liker men som kritikere og andre ikke liker: da har alltid du rett. Det viktigste er jo hva du selv synes i det du smaker.
Kjartan Sarheim Anthun

Innlegg Adam Trokmar Pena » Tor Mai 27, 2010 9:03 am

Jeg stod selv i samme situation da jeg startede med riesling for nogle aar siden. Dengang boede jeg i Koebenhavn, og der var en glimrende butik, som havde en god portion gode producenter, og masser af vin aabent hver dag man kunne smage paa. Dette hjalp en del, fordi man hurtigere fik en ide om hvilke stilarter og producenter man var til.

Men hvis jeg skulle koere samme projekt idag, og i Norge, ville jeg finde mig et par reference producenter, med nogenlunde prissatte vine (Fritz Haag, Heymann-Lowenstein, Schloss Vollrads, Keller/Wittmann, Donnhoff...) og smage deres riesling trocken, GG/EG, kabinett, spatlese og auslese. Og saa holde mig til fx 2 producenter paa en aften afhaengigt af hvor mange i er. Dette vil ikke blive alt for dyrt hvis man fx er 6 om 10 flasker, og vinene kan saa udforskes over dage.

Desuden ville jeg, men kanskje er jeg bare maerkelig her, holde mig til en aargang. Dermed faar man en god ide om typicitet for en producent (og kanskje et omraade), som reference for naeste helgs smagning med en runde nye prducenter.

Det store spoergsmaal er hvor du bor. Hvis du er i Bergen eller Oslo, er der sikkert fortsatt en masse vin fra specialslippet der kunne have interesse.

Mvh

Adam
Adam Trokmar Pena

Innlegg Tore Kristian Lie » Tor Mai 27, 2010 12:13 pm

Takk for fine tilbakemeldinger, her var det mange nyttige synspunkter og råd!

Adam: Jeg bor i Oslo og er så heldig at polet i Vika ligger på hjemveien, så tilgangen kan jeg i alle fall ikke klage på :)

Har nå vært innom og plukket med meg et lite utvalg viner mellom 100,- og 200,- fra forskjellige produsenter med rimelig lik smaksprofil utifra polets merking (Wittmann, Reichsrat von Buhl, Dönnhoff, Bürklin Wolf, Selbach Oster, Leitz, Hexamer).
Har av flere blitt anbefalt å spandere litt penger når jeg skal ut og handle vin, men jeg regner med at også de rimeligere vinene fra en produsent vil gi meg et inntrykk av om deres produkter tiltaler meg mer eller mindre? ...det var jo disse penga også, hehe. Det er forøvrig mange andre produsenter jeg kunne tenkt meg å putte i kurven, men med lommebokens begrensninger og så mye å velge mellom må man jo bare starte et sted. Rom ble ikke bygget på en dag og vi har jo en lang sommer foran oss :)

Thomas: En smaking som dette høres ut som en veldig god idé. Jeg har flere venner som setter pris på god mat og vin, så dette skal jeg få gjennomført. Det burde kunne bli en veldig lærerik og ikke minst hyggelig kveld! For meg er også veien målet, like mye som målet i seg selv. Lære om vin, lære om sin egen smak, men ikke minst ha mange fine opplevelser underveis. Det er sikkert lett å gå seg bort i analyser og grubling, fremfor å nyte øyeblikket og det man har i glasset enten det koster 100,- eller 1000,-

Kjartan: Syntes mye av det du sier der virker fornuftig. Det å være snever og utelukke det ene eller det andre vil nok fort innebære at man går glipp av mange fine opplevelser. Immidlertid har Rielsing alltid tiltalt meg, og jeg syntes det virket som en fin måte å starte på. Det hele blir for meg veldig mye mer oversiktlig og angripelig ved å innsnevre det litt i startfasen.
Det er nok forøvrig viktig å huske på det du sier om å ikke la seg farge for mye av andres meninger og stole på sin egen smak. Jeg syntes anmeldelser og meninger kan være fine å navigere etter, spesiellt på det stadiet jeg er nå. Men smak er og blir subjektivt. Om jeg selv har glede av å drikke en vin spiller det jo ingen rolle om den er billig eller slaktes av andre, selv om en vin per definisjon er av god kvalitet trenger den jo heller ikke å treffe mine preferanser.

Mvh Tore
Tore Kristian Lie

Innlegg Kjartan Sarheim Anthun » Fre Mai 28, 2010 9:59 am

Tore Kristian Lie skrev:[...](Wittmann, Reichsrat von Buhl, Dönnhoff, Bürklin Wolf, Selbach Oster, Leitz, Hexamer).
Har av flere blitt anbefalt å spandere litt penger når jeg skal ut og handle vin, men jeg regner med at også de rimeligere vinene fra en produsent vil gi meg et inntrykk av om deres produkter tiltaler meg mer eller mindre?

Du har gjort et veldig bra utvalg! Med et mulig unntak av Hexamer utgjør alle disse produsentene det helt klart øverste sjiktet innen sine sjangre. Hexamer er dog på ingen måte dårlig, til prisen kommer det helt fabelaktige rieslinger fra det vinhuset.

I stor grad bør det være silk at de rimeligere vinene fra en produsent vil gi deg et inntrykk av om deres produkter tiltaler deg mer eller mindre. Alle de du nevner lager gjennomgående svært gode rieslinger på alle nivå. Jeg har ørsmå betenkeligheter til Wittmanns og Leitz's aller rimeligste rieslinger tilgjengelig på polet, men fra nivået over er det ingenting å utsette, svært bra egentlig hele veien til topps i 'produkthierarkiet'.
Kjartan Sarheim Anthun

Innlegg Tore Kristian Lie » Fre Mai 28, 2010 11:14 am

Kjartan Sarheim Anthun skrev:
Tore Kristian Lie skrev:[...](Wittmann, Reichsrat von Buhl, Dönnhoff, Bürklin Wolf, Selbach Oster, Leitz, Hexamer).
Har av flere blitt anbefalt å spandere litt penger når jeg skal ut og handle vin, men jeg regner med at også de rimeligere vinene fra en produsent vil gi meg et inntrykk av om deres produkter tiltaler meg mer eller mindre?

Du har gjort et veldig bra utvalg! Med et mulig unntak av Hexamer utgjør alle disse produsentene det helt klart øverste sjiktet innen sine sjangre. Hexamer er dog på ingen måte dårlig, til prisen kommer det helt fabelaktige rieslinger fra det vinhuset.

I stor grad bør det være silk at de rimeligere vinene fra en produsent vil gi deg et inntrykk av om deres produkter tiltaler deg mer eller mindre. Alle de du nevner lager gjennomgående svært gode rieslinger på alle nivå. Jeg har ørsmå betenkeligheter til Wittmanns og Leitz's aller rimeligste rieslinger tilgjengelig på polet, men fra nivået over er det ingenting å utsette, svært bra egentlig hele veien til topps i 'produkthierarkiet'.

Bra å høre, gleder meg til å smake! Plukket opp en Dönnhoff Oberhäuser Brücke Riesling Spätlese 2008 på vei til jobb i dag også, som jeg er veldig spent på :)
Tore Kristian Lie

Innlegg Tore Kristian Lie » Ons Jul 28, 2010 8:40 pm

Sitter her med en Dr.Loosen Blauschiefer Auslese 2006 i glasset, og kjenner en veldig markant aroma av gummi. Er dette noe som er vanlig, og er det noen som kan forklare meg hva dette kommer av?
Tore Kristian Lie

Innlegg Eirik Sand Johnsen » Tor Jul 29, 2010 9:00 am

Det ville ikke være overraskende om du fant et petroleum/bensinstasjon/vaselinaktig innslag i denne vinen. Kan det være det du oppfattet? Dette kommer ofte i mineralsk riesling, og jeg tror det har vært en rekke diskusjoner rundt det på forumet. Prøv å søke litt, evt..

Eirik
Eirik Sand Johnsen
ENOTRIA - Skriblerier om ting som smaker godt
http://www.enotria.no
Eirik Sand Johnsen

Innlegg Rune Rake » Tor Jul 29, 2010 9:12 am

Tore Kristian Lie skrev:
Bra å høre, gleder meg til å smake! Plukket opp en Dönnhoff Oberhäuser Brücke Riesling Spätlese 2008 på vei til jobb i dag også, som jeg er veldig spent på :)

Denne bør luftes lenge. Prøv den gjerne over flere dager og la den stå åpen i kjøleskapet.
"Without deviation from the norm, 'progress' is not possible." - Frank Zappa
Rune Rake

Innlegg Odd Rydland » Tor Jul 29, 2010 9:28 am

Tore Kristian Lie skrev:Sitter her med en Dr.Loosen Blauschiefer Auslese 2006 i glasset, og kjenner en veldig markant aroma av gummi. Er dette noe som er vanlig, og er det noen som kan forklare meg hva dette kommer av?
Reduktiv vin? Forsvant inntrykket med lufting av vinen (forutsatt at den fikk nok tid i glasset?). Eller kan det være svovel, et kjent fenomen med for unge Rieslinger med restsødme?
Odd Rydland

Innlegg Tore Kristian Lie » Tor Jul 29, 2010 9:59 am

Odd Rydland skrev:
Tore Kristian Lie skrev:Sitter her med en Dr.Loosen Blauschiefer Auslese 2006 i glasset, og kjenner en veldig markant aroma av gummi. Er dette noe som er vanlig, og er det noen som kan forklare meg hva dette kommer av?
Reduktiv vin? Forsvant inntrykket med lufting av vinen (forutsatt at den fikk nok tid i glasset?). Eller kan det være svovel, et kjent fenomen med for unge Rieslinger med restsødme?

Inntrykket forsvant ikke i glasset, men veldig lenge fikk den vel ikke stå. Flasken har allerede vært åpen noen dager, men har stått med korken på. Kanskje jeg skal la den stå åpen og prøve et nytt glass i kveld.
Tore Kristian Lie

Gå til Emner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: MSN [Bot] og 2 gjester