Som nevnt i mitt foerste innlegg er jeg glad i vin fra Bierzo og da foerst og fremst roedvin. Jeg faar ogsaa svaert god respons fra kundene mine paa vin derfra. Disse er i all hovedsak basert paa druen Mencía, selv om en ogsaa finner noe Garnacha Tintorera. Bierzo ligger nord for Ribera del Duero i det nordvestlige hjoernet av Castilla y León. Bierzo er en serie daler som er omgitt av fjell paa opptil 2000m og dette skaper et mikroklima med relativt milde vintere og svale sommere. I Spania skiller en ofte mellom middelhavsklima og atlanterhavsklima hva vindyrking gjelder. Bierzo har et klima som er en blanding av disse. Jordsmonnet varierer fra relativt rikt i organisk materiale i dalbunn til en mer karrig, mineralsk karakter lengre opp. I de sistnevnte omraadene finner en de beste vinstokkene. OK, la oss gaa rett paa sak:
Dette er tre viner – roede – fra Bierzo som jeg mener er svaert anbefalelsesverdige:
- Dominio de Tares Cepas Viejas 2007. 100% Mencía. 70 aar gamle vinranker, manuell innhoesting i kombinasjon med moderne installsjoner og en dyktig enolog er en god start for aa lage en bra vin. Dyp morell paa farge med en bare litt lysere tone i ytterkant. I nesen byr den paa moerke baer med kompott, litt laer, litt lakris, lett drag av urter. I munn bekreftes inntrykket av baer, saerlig moerke. Men her dukker det ogsaa opp sjokolade og lakris. Frisk og lang avslutning.
- El Castro del Valtuille 2006. 100% Mencía. Moerk, moerk paa farge. I nesen er den intens paa roede baer, men samtidig er eiken mer fremtredende her enn i Cepas’n (den har da ogsaa ligget rundt 5 maaneder lenger paa fat) noe som resulterer i mye sjokolade, litt vanilje, lakris og, etter hvert som vinen aapner seg dukker det ogsaa opp vegetalske trekk. Den er fyldig, fruktig og lett mineralsk i munn. Svaer, men velbalansert. Kraftig, men nyansert. En typisk, vellaget Bierzo.
- Valtuille Cepas Centenarias 2005. 100% Mencía. De som kan spansk ser at denne er laget paa druer fra over hundre aar gamle vinstokker. Intens og ren morellroed, mens en mer kirsebaerroed ytterkant bevitner de 18 maanedene denne har faatt godgjoere seg paa nye franske eikefat. Paa duft fremtrer Valtuille umiddelbart som mer kompleks enn de to foerstnevnte. Ogsaa her er de roede baer fremtredende, men de maa dele protagonisme med saavel ristede noetter, muskat, tobakk, laer og lakris. I munnen bringer den frem et vell av nyanser hvor de allerede nevnte trekkene faar selskap av kompotert roed frukt og mineralske spor som skifer (i solen) og kritt. Den har en lang, fyldig og velstrukturert avslutning. ELEGANT!
Polet har ellers en Bierzo – Pétalos - som jeg kjenner og kan anbefale (jeg selger denne i butikken min og nevnte den i et tidligere innlegg). Jeg ser ogsaa at de har en som heter BZO Mencía Joven. Denne har jeg ikke proevd og det hadde vaert artig aa hoere andres meninger om denne vinen (eller en hvilken som helst annen Bierzo).
Saludos!