2007 årgangen av Duplessis, flaskene lekker fra korken

Re: 2007 årgangen av Duplessis, flaskene lekker fra korken

Innlegg Erling Ulltveit » Søn Jul 25, 2010 1:35 pm

Jeg har også hatt en del flasker som etter frakt gjennom Europa har kommet hjem med lekkasje fra korken for viner som både har vært utsatt for kraftig varme i bil og sikkert også risting. Men disse har bare unntaksvis vist seg å være skadet. Lekkasjen ser ut til å ha stoppet opp så snart de har blitt lagret kjølig. Dog har jeg ikke forsøkt å langtidslagre slike viner. De har stort sett blitt drukket opp i løpet av 2-3 måneder uten problemer. Vil det faktum at det på et tidspunkt har lekket bittelitt fra korken føre til at lagringsevnen på sikt blir svekket? I så fall, hvor raskt bør viner som har hatt litt lekkasje fra kork drikkes opp?
Erling Ulltveit

Innlegg Knut Sogner » Søn Jul 25, 2010 8:20 pm

Det er umulig å gi et enkelt svar på dette. Det kommer an på vintypen, graden av feilbehandling osv. Men lekkasje er en indikator på at flasken er blitt dårlig behandlet. Det behøver ikke å bety all verden, men det kan bety mye.

Hvordan vet du at vinen ikke har tatt skade som du sier? Dette vet man jo strengt tatt bare gjennom å sammenligne uskadede flasker med varmeskadede flasker (og over tid). Dersom vinen smaker godt selv om den har fått seg en varmesmell, er jo ikke det samme som at vinen fremstår i all sitt potensial. Er man skikkelig vininteressert, er det jo ofte de små forskjellene man er ute etter, og derfor er det viktig at flaskene behandles riktig. Jeg synes forøvrig norske importører er blitt mye flinkere til å sikre at vinen kommer frem til markedet på en ordentlig måte.
Knut Sogner

Innlegg Lars Alhaug » Man Jul 26, 2010 9:59 am

Jeg hadde nettopp en flaske riesling fra Ungsberg 2008 Weingut O. fra Mosel som korken kom ut en 1cm på etter å ha ligget i kjelleren min i ett år under gode forhold. Den hadde begynt andregangsgjæring og var blitt musserende. Har flere andre som jeg følger spent med på. Utett kork?
Lars Alhaug

Innlegg Knut Sogner » Man Jul 26, 2010 11:12 am

Lars Alhaug skrev:Jeg hadde nettopp en flaske riesling fra Ungsberg 2008 Weingut O. fra Mosel som korken kom ut en 1cm på etter å ha ligget i kjelleren min i ett år under gode forhold. Den hadde begynt andregangsgjæring og var blitt musserende. Har flere andre som jeg følger spent med på. Utett kork?

Restsødme som ikke er stablisert - for lite svovel? Kjenner ikke produsenten, så vet ikke. Arnt Egil?
Knut Sogner

Innlegg Erling Ulltveit » Man Jul 26, 2010 7:12 pm

Knut Sogner skrev:Hvordan vet du at vinen ikke har tatt skade som du sier?

Takk for kommentaren, Knut. Jeg har ikke testet vin med lekkasje fra kork blindt mot tilsvarende vin som ikke har vært med på den samme transporten. Den vinen som jeg har tatt med meg finnes normalt ikke på Vinmonopolet, så en slik sammenligning blir derfor litt praktisk vanskelig. Men det hadde utvilsomt vært morsomt å forsøkt det :-). Når jeg mener at vinen ikke var skadet, er det basert på hvordan jeg husker å ha smakt denne da jeg kjøpte den. Det kan jo selvsagt ha oppstått noen nyanseforskjeller, men for meg opplevdes i alle fall ikke vinen som skadet.

Hvilke typer vin er det som regnes som å være best/dårligst til å tåle varme og hvorfor er det slik?
Erling Ulltveit

Innlegg Arnt Egil Nordlien » Tir Jul 27, 2010 7:22 am

Knut Sogner skrev:Restsødme som ikke er stablisert - for lite svovel? Kjenner ikke produsenten, så vet ikke. Arnt Egil?

Veldig bra produsent - økologisk tilnærming. Har ikke hatt problemer med de flaskene jeg har åpnet, men jeg har dog ikke denne cuveen liggende. Forresten en svært god '08 Mosel-spätlese. Generelt er det få i Mosel som (av naturlige årsaker) flasker vin med lave svovelverdier. Men mange (igjen generelt) flasket '08 med høyere restsødme enn normalt pga høye syrenivåer.
http://www.vinduet.org

Typicité has nothing to do with tradition and history, but a lot more with commercial considerations and politics. (kjent fransk vinmaker)
Arnt Egil Nordlien

Innlegg christer byklum » Tir Jul 27, 2010 7:42 am

20 grader er altfor lavt for en uheldig innvirkning på vinen etter min erfaring. For meg går faresignalet på rundt 25, selvom mange flasker har klart seg utmerket opp mot 28-29 grader også. Min erfaring er at Burgund, særlig rød er noe av det mest ømtåelige sammen med Riesling, og Champagne. Men jeg har også hatt for eksempel ti dagers tur Europa på, ja hva skal jeg kalle det, tvers/langs, fra Frankfurt til Lisboa, med bagasjerommet fullt av rieslinger i juni, med 30-35 grader utenfor, aircondition under kjøreturen, med alle viner lagt i bunn av bagasjerommet, med kofferter over og parkering i skyggen på produsentbesøk (noen ganger har jeg fått parkere i deres temperaturkontrollerte kjeller/vinifikasjonsannlegg til og med), og ett evigvarende logistisk mareritt ved hvert nye hotell for å berge vinene inn i skyggen (og nedkjølt hotellrom, på ca 21 grader). Overraskende egentlig hvor mange hoteller som tar det som en selvfølge å hjelpe til med dette! Har ikke opplevet en eneste vin bli forskjellig fra produsent til den åpnes hjemme, ei heller korker som lekker. Dette har jeg gjort mange ganger, med hundrevis av flasker...... men man må følge med som en slave!
christer byklum

Innlegg christer byklum » Tir Jul 27, 2010 7:56 am

men jeg har også opplevet problemet, jeg har glemt en pose i bilen en ettermiddag som bestemte seg for å gå over fra regn til sommer mens jeg var på jobb, der var to av tre flasker som hadde fått skjøvet ut korken opp mot en halv cm. Men i den bilen var det nok mot 40 grader da den sto mange timer i solen og det var mot 30 grader utenfor. Vinene ble åpnet i løpet av det neste året, og det var noe avvik på smak på de to med flyttet kork, blandt annet en 97 Yquem som ikke var fult så frisk som den skulle vært. De to andre var samme rødvin, men jeg husker ikke om de var fra Bordeaux eller Barolo, den hvor korken var på vei ut smakte noe mer ufresht/modent/ søt var plomme, enn den andre, og disse flaskene hadde opplevet det samme. (lå i samme pose) Jeg har siden lurt på om det har mere med at luft kommer til når korken kommer noe ut enn på selve temperaturen at man får ulike aromaer og modenhet....... Det var enten Fenochio Barolo eller Haut Bages Liberal.

Men over tid er det soleklart at det gir en negativ innvirkning på vinen å legge for varmt. Men man skal også huske at kjellerne til mange produsenter opplever mange og 20 grader om sommeren, uten at vinene tar nevneverdig skade av det over tid. I syd Europa er det mange kjellere som holder 25 grader om sommeren, og åpnes det en vin fra 61 som har ligget der hele sitt liv er den fremragende. Jeg tror brå temperaturendringer er langt værre, det er min erfaring. Ut og inn av ett kjøleskap noen ganger f.eks, fordi man ombestemmer seg.......
christer byklum

Innlegg Stig Larsgaard » Tir Jul 27, 2010 10:04 am

Har fått returnert alle 10 flaskene på Polet, det var ingen problem. God service :)

En ting som jeg la merke til, det var VELDIG lite luft i flaskene.
Kun en veldig liten luftboble, er det normalt ?
Alle mine andre chabli'er har mye mere "luft" i flaskene.

Reiser snart hjem fra Stockholm til Skien med 1 kasse rödvin (litt Barolo, Bordeaux)
Håper det går bedre, har ikke hatt problemer på tidligere turer fra Stockholm.
Pakkes godt inn og klima-anlegget på fullt i baksetet :)

Kan det lönne seg å legge flaskene noen timer i kjöleskapet för avreise ?

StigL
Stig Larsgaard

Innlegg Øyvind H. Haug » Tir Jul 27, 2010 12:57 pm

Tror både Barolo og Bordeaux burde klare den turen helt fint, slik du sier du skal pakke dem inn. Det er relativt hardføre viner, om de er relativt unge. Pass på om du gjør lengre stopp, f.eks når du skal spise etc.
Øyvind H. Haug

Innlegg Frank H Herfjord » Ons Jul 28, 2010 10:47 am

Ja, god service fra polet for de taper vel ingenting. Men det er mulig Are&Co i Red&White er småsure om dårlig behandlet vin blir returnert ;-)
de beste vinene er så dyre at jeg aldri får råd til de billige
Frank H Herfjord

Innlegg Stig Larsgaard » Ons Jul 28, 2010 11:34 am

Ser poenget ditt Frank, men poenget her er vel at vinene ikke er behandlet dårlig :)

StigL
Stig Larsgaard

Innlegg Frode V. Refstad » Tir Aug 03, 2010 4:48 am

Nå vet ikke jeg når denne vinen ankom Norge, men dette ser ut(for meg) som en transportskade på veien mellom produsent og lager i Norge. Kjøletransport brukes dessverre sjeldent og hvis denne vinen har blitt fraktet nordover i våres - da det allerede var over 30 grader i Europa - så har skaden mest sannsynelig oppstått da.
Vinmaker, Tenuta il Sogno
Frode V. Refstad

Innlegg Stian Gårdsvoll » Tir Aug 03, 2010 6:26 am

Jeg har reist rundt 10 dager i Spania med opptil 42 grader i skyggen nå; med vin i bilen. Oppbevarte vinen i en Winetraveller vinkoffert, og hadde den på hotellrommet i 20-21 grader når vi ikke var på reise. La også to halvliterflasker med kaldt vann på toppen av kofferten på morgenen hver dag når vi la ut på dagens kjøreetappe.

På ettermiddagene når vi kom frem (med ca 24-26 grader i drittbilen fra Citroen) holdt vannet i flaskene fin drikketemperatur for hvit burgund. Vinflaskene føltes også svale ut, som en trøndersk sommerdag.

2 kasser med hhv Cantemerle 00 og Labegorce-Zede 96 på vei fra BBR til Trondheim ble stående 4 uker hos DHL pga streik og alminnelig fraktselskapfaenskap. God sommervarme i Oslo disse ukene, og helt sikkert varmt og godt på lageret. Har prøvd to flasker av hver, og de var kjempebra. Og jeg har prøvd disse før fra flasker som skal være perfekt lagret.

Lastet en flaske i bilen stående i BBR sin fraktemballasje (samme som over) av isopor og kjørte 5 timer med 22 grader i bilen. Da vi kom frem hadde flasketemperaturen steget fra 14 til 15 grader....

Det er utrolig hvor mye isolasjon det er i 3-5 cm med skumplast eller isopor. Det tar maaaange timer før vinen stiger 10 grader dersom det er 10 grader temperaturforskjell mellom omgivelsestemperatur og flasken i utgangspunktet.

Oppsummert: Ta med noen isoporkasser og putt vinene i de. Perfekt støtdemping og meget god isolasjon. Så får man leve med gnissingen fra baggasjerommet... :)
"It's a funny thing about life; If you refuse to accept anything but the best you very often get it" - Somerset Maugham
Stian Gårdsvoll

Innlegg Stian Gårdsvoll » Tir Aug 03, 2010 6:33 am

Stig Larsgaard skrev:Kan det lönne seg å legge flaskene noen timer i kjöleskapet för avreise ?

Ja; dette øker energimengden som må tilføres før du får varmeskade vesentlig. Litt vinmishandling dette også med brå temperaturendringer; men det er nok et mindre problem enn "koking". Klarer du å senke temperaturen ned til 7-8 grader er det nok tilstrekkelig.
"It's a funny thing about life; If you refuse to accept anything but the best you very often get it" - Somerset Maugham
Stian Gårdsvoll

ForrigeNeste

Gå til Emner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot], MSN [Bot] og 5 gjester