2007 årgangen av Duplessis, flaskene lekker fra korken

2007 årgangen av Duplessis, flaskene lekker fra korken

Innlegg Stig Larsgaard » Fre Jul 16, 2010 4:14 pm

Flere av mine flasker fra Duplessis 2007 årgangen lekker fra korken.
Gjelder både Les Clos, Montmain og Fourchaume, men ikke den vanlige utgaven.
Kjøpt på polet i Oslo, lagt i bilen og kjørte til Skien, under 2 timer.
Ingen flasker ble utsatt for noe "ekstrem varme" i løpet av den tiden.
Begynte å lekke i bilen hjem...
Noen andre som har opplevd at Duplessis 2007 lekker fra korken ?
Det er første gang jeg har opplevd noe sånt.

Har tatt kontakt med polet, og de skulle snakke med leverandøren på mandag.

StigL
Stig Larsgaard

Re: 2007 årgangen av Duplessis, flaskene lekker fra korken

Innlegg Knut Sogner » Fre Jul 16, 2010 4:33 pm

Jeg opplevde det samme for mange år siden, men da var bilturen inne i Oslo på 10-15 minutter! Jeg konkluderte da med at vinen må ha vært meget oppvarmet da jeg kjøpte den.

To timer er en stund, og jeg ville aldri ha kjørt en slik strekning uten at jeg var sikker på at vinen var kald, at den lå i kasse med luft som isolasjon, eller at jeg hadde air-condition som stoppet temperaturen på 20 grader.
Knut Sogner

Innlegg kim aanerud » Fre Jul 16, 2010 4:57 pm

Min erfaring er at 2-3 timer i bil ikke er noe problem. Selv i 30 varmegrader.
Rødvinskamerat Vinklubben Kåte Rhoner
Kim Aanerud

Renè Descartes was a drunken fart; " I drink, therefore I am ". Monty Python
kim aanerud

Innlegg Knut Sogner » Fre Jul 16, 2010 5:01 pm

kim aanerud skrev:Min erfaring er at 2-3 timer i bil ikke er noe problem. Selv i 30 varmegrader.

Løst i bil?
Knut Sogner

Innlegg Stig Larsgaard » Fre Jul 16, 2010 5:04 pm

Hadde rundt 20-21 grader inne i bilen, har "kjørt" MANGE flasker under årene fra Oslo, året rundt.
Og aldri hatt noen problemer. Såpass må jo vinflasker tåle på en sånn vanlig bil-transport.

Har de først begymt å lekke, er de ødelagt da ?
(Jeg har snakket med polet og får returnert alle flaskene).

StigL
Stig Larsgaard

Innlegg Frank H Herfjord » Fre Jul 16, 2010 5:26 pm

Alle lagrede flasker jeg har smakt med tegn på lekkasje har vært skadet.
de beste vinene er så dyre at jeg aldri får råd til de billige
Frank H Herfjord

Innlegg Morten Christiansen » Fre Jul 16, 2010 5:28 pm

Stig Larsgaard skrev:Flere av mine flasker fra Duplessis 2007 årgangen lekker fra korken.
Gjelder både Les Clos, Montmain og Fourchaume, men ikke den vanlige utgaven.
Kjøpt på polet i Oslo, lagt i bilen og kjørte til Skien, under 2 timer.
Ingen flasker ble utsatt for noe "ekstrem varme" i løpet av den tiden.
Begynte å lekke i bilen hjem...
Noen andre som har opplevd at Duplessis 2007 lekker fra korken ?
Det er første gang jeg har opplevd noe sånt.

Har tatt kontakt med polet, og de skulle snakke med leverandøren på mandag.

StigL

!!!! :-O *løpe ned i kjelleren*
Heldigvis ingen tegn til lekkasje fra flaskene med Montmain, alt ser tørt ut og det er ingen fuktmerker i pappesken som ble hentet på polet i dag. Flaskene ligger så jeg får ta en titt i morgen også. Dette var lite hyggelig å høre, Stig :-(
Det er bedre å tenne et lys enn å forbanne mørket. (Konfucius 551-479 f.Kr.)
Morten Christiansen

Innlegg Henning Bakken » Lør Jul 17, 2010 5:19 am

Min erfaring er også at vinflasker tåler fint noen timer i bil med grader godt opp på 20tallet. Liggende løst, i pose eller uansett hvordan de er pakket. De fleste av oss kjøper vel vin på polet som har stått i hyllene i over 20 grader noen uker.
Henning Bakken

Innlegg Knut Sogner » Lør Jul 17, 2010 6:07 am

Jo lenger man skal lagre en vin, jo kortere tid bør den ha oppholdt seg i pluss 20 grader.

Det er nok ikke antallet grader som gjør at vinen tyter ut, heller rask temperaturøkning, muligens kombinert med risting. Noe som øker trykket i flasken.
Knut Sogner

Innlegg Per Øivind Skard » Lør Jul 17, 2010 6:54 am

Høres ikke bra ut om 07-årgangen lekker. Kan det være et parti med dårlig kork? Har bestilt 24 flasker Montmain, men ikke hentet enda.

Selv transporterer jeg vin i pappkasser med et pledd el over om jeg skal langt. Ikke hatt noe problem med det.
Per Øivind Skard

Innlegg Rune Rake » Søn Jul 18, 2010 1:25 pm

Knut Sogner skrev:Jo lenger man skal lagre en vin, jo kortere tid bør den ha oppholdt seg i pluss 20 grader.

Det er nok ikke antallet grader som gjør at vinen tyter ut, heller rask temperaturøkning, muligens kombinert med risting. Noe som øker trykket i flasken.

Jeg har ofte lurt på hvordan vinen overlever hos enkelte produsenter når den står pakket og klar for transport i 30++ grader i opptil en uke. Jeg husker spesielt et besøk hos Roberto Voerzio i det ekstremt varme året 2003 . . .
"Without deviation from the norm, 'progress' is not possible." - Frank Zappa
Rune Rake

Innlegg Knut Sogner » Søn Jul 18, 2010 2:09 pm

Rune Rake skrev:
Knut Sogner skrev:Jo lenger man skal lagre en vin, jo kortere tid bør den ha oppholdt seg i pluss 20 grader.

Jeg har ofte lurt på hvordan vinen overlever hos enkelte produsenter når den står pakket og klar for transport i 30++ grader i opptil en uke. Jeg husker spesielt et besøk hos Roberto Voerzio i det ekstremt varme året 2003 . . .

Det er desverre ikke slik at vinene overlever så godt når de blir behandlet på denne måten. Det er mye vin som er kommet varmeskadet frem til Norge, og jeg har også observert at flere produsenter gir blaffen.
Knut Sogner

Innlegg Øyvind H. Haug » Søn Jul 18, 2010 2:23 pm

Mulig at dette stemmer, og ettersom jeg skjønner kan man måle forskjeller i lagringstid ift modenhet under forskjellige temperaturer. Jeg trodde imidlertid vi da snakket om oppbevaring av vin over relativt lang tid (måneder/år). Vil du si at et par/tre timer i pluss 20 grader korter lagringspotensialet (i form av tid) på en vin?

Under et besøk i Chateauneuf du Pape for et par år siden fikk vi lov å komme inn til en av produsentenes private kjellere. Vi var veldig overrasket over den høye temperaturen kjelleren hadde. Produsenten kunne fortelle at de oppbevarte vinen på 18 grader, og at det ikke var noe problem for vinen. Der hadde de viner i mange årganger, helt tilbake til 1937 (om jeg husker riktig). Vi kjøpte noen viner fra 1989, og de var fantastiske.. :)
Øyvind H. Haug

Innlegg Knut Sogner » Søn Jul 18, 2010 4:33 pm

Øyvind H. Haug skrev:

Mulig at dette stemmer, og ettersom jeg skjønner kan man måle forskjeller i lagringstid ift modenhet under forskjellige temperaturer. Jeg trodde imidlertid vi da snakket om oppbevaring av vin over relativt lang tid (måneder/år). Vil du si at et par/tre timer i pluss 20 grader korter lagringspotensialet (i form av tid) på en vin?

Under et besøk i Chateauneuf du Pape for et par år siden fikk vi lov å komme inn til en av produsentenes private kjellere. Vi var veldig overrasket over den høye temperaturen kjelleren hadde. Produsenten kunne fortelle at de oppbevarte vinen på 18 grader, og at det ikke var noe problem for vinen. Der hadde de viner i mange årganger, helt tilbake til 1937 (om jeg husker riktig). Vi kjøpte noen viner fra 1989, og de var fantastiske.. :)

Nei, jeg tror ikke vinen tar skade av en viss tid på 20 grader, jeg er ikke sikker på om den blir skadet i det hele tatt. Men det fremskynder nok modningen en del og derfor vinens levetid og kanskje også karakter. Det er forskjell på 18 og 20 grader, 20 og 23 grader osv., forskjell mellom røde burgundere og Chateauneuf-du-pape. Man skal ikke være hysterisk etter optimale forhold, men man bør også være på vakt.
Knut Sogner

Innlegg kim aanerud » Man Jul 19, 2010 11:07 am

Min erfaring med varme flasker er i hovedsak basert på diverse bilturer i Frankrike med hektiske innkjøp av kjøleelementer for å holde vinflaskene nogenlunde under 30 grader. Termisk holder en kasse seg betydelig kjøligere enn enkeltflasker, men problemet var alltid hvor du skulle parkere bilen. Beregning av solvinkler og skygge var essentielt.
Hver kveld ble flaskene inspisert og hvilke korker som var på vei opp.
Disse flaskene måtte da drikkes og jeg husker spesielt en kveld da 2 magnumkorker var på vei opp !
Det ble en morsom kveld....men innkjøp av vin i syd-Europa om sommeren pr. bil anbefales egentlig ikke.
Rødvinskamerat Vinklubben Kåte Rhoner
Kim Aanerud

Renè Descartes was a drunken fart; " I drink, therefore I am ". Monty Python
kim aanerud

Neste

Gå til Emner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Christoffer Elseth, Google [Bot], Morten Skrede Jahren, Øyvind H. Haug, Yahoo [Bot] og 4 gjester