kim aanerud skrev:Min erfaring er at 2-3 timer i bil ikke er noe problem. Selv i 30 varmegrader.
Stig Larsgaard skrev:Flere av mine flasker fra Duplessis 2007 årgangen lekker fra korken.
Gjelder både Les Clos, Montmain og Fourchaume, men ikke den vanlige utgaven.
Kjøpt på polet i Oslo, lagt i bilen og kjørte til Skien, under 2 timer.
Ingen flasker ble utsatt for noe "ekstrem varme" i løpet av den tiden.
Begynte å lekke i bilen hjem...
Noen andre som har opplevd at Duplessis 2007 lekker fra korken ?
Det er første gang jeg har opplevd noe sånt.
Har tatt kontakt med polet, og de skulle snakke med leverandøren på mandag.
StigL
Knut Sogner skrev:Jo lenger man skal lagre en vin, jo kortere tid bør den ha oppholdt seg i pluss 20 grader.
Det er nok ikke antallet grader som gjør at vinen tyter ut, heller rask temperaturøkning, muligens kombinert med risting. Noe som øker trykket i flasken.
Rune Rake skrev:Knut Sogner skrev:Jo lenger man skal lagre en vin, jo kortere tid bør den ha oppholdt seg i pluss 20 grader.
Det er nok ikke antallet grader som gjør at vinen tyter ut, heller rask temperaturøkning, muligens kombinert med risting. Noe som øker trykket i flasken.
Jeg har ofte lurt på hvordan vinen overlever hos enkelte produsenter når den står pakket og klar for transport i 30++ grader i opptil en uke. Jeg husker spesielt et besøk hos Roberto Voerzio i det ekstremt varme året 2003 . . .
Knut Sogner skrev:Jo lenger man skal lagre en vin, jo kortere tid bør den ha oppholdt seg i pluss 20 grader.
Øyvind H. Haug skrev:Knut Sogner skrev:Jo lenger man skal lagre en vin, jo kortere tid bør den ha oppholdt seg i pluss 20 grader.
Mulig at dette stemmer, og ettersom jeg skjønner kan man måle forskjeller i lagringstid ift modenhet under forskjellige temperaturer. Jeg trodde imidlertid vi da snakket om oppbevaring av vin over relativt lang tid (måneder/år). Vil du si at et par/tre timer i pluss 20 grader korter lagringspotensialet (i form av tid) på en vin?
Under et besøk i Chateauneuf du Pape for et par år siden fikk vi lov å komme inn til en av produsentenes private kjellere. Vi var veldig overrasket over den høye temperaturen kjelleren hadde. Produsenten kunne fortelle at de oppbevarte vinen på 18 grader, og at det ikke var noe problem for vinen. Der hadde de viner i mange årganger, helt tilbake til 1937 (om jeg husker riktig). Vi kjøpte noen viner fra 1989, og de var fantastiske.. :)
Brukere som leser i dette forumet: Christoffer Elseth, Google [Bot], Morten Skrede Jahren, Øyvind H. Haug, Yahoo [Bot] og 4 gjester