Eirik H. Vinje » Tir Jul 20, 2010 11:20 pm
Takk for tips.
Prinsipielt synes jeg at 2 ganger polpris er altfor mye når polprisen er 1000 kroner. Både vurdert utfra restaurantens kapital- og arbeidsinnsats og markedets betalingsvilje skal avansesatsen synke momvendt proposjonalt med polprisen (med et tillegg for lagring). Jeg hadde trodd at Cru, skulle legge seg på en lignende policy som Park Hotell Vossevangen (siden vinkjelleren delvis stammer derfra såvidt jeg vet), som har hatt en helt fastlåst, ukommersiell prispåslagspolicy, men dette er jo selv i overkant av hva som er vanlig for dyrere vin i Oslos restaurantverden generelt. Hvis dette er normen for Cru tar blir stedet noe mer uinteressant for min del. I likhet med de fleste gidder ikke jeg å betale tusenvis ekstra for å drikke samme vinflaske ute i stedet for fra egen kjeller. Jeg oppfattet det slik at noe av forretningsidéen til Cru var å servere kostbare viner med et moderat påslag. Det er mulig jeg har misforstått det der.
Som sammenligning kan nevnes at jeg var på Tranchér i helgen. Et laidback, upretensiøst sted for den som liker smørmyk, lantidsstekt entrecote (eneste hovedrett). Sammenlignet med lengden på matmenyen er vinlisten overraskende lang. Der selger de La Turque 2005 til 2250, noe som kun er 1,2 ganger polpris (1862), de rimeligste vinene - f.eks. Ch. Mercier lå imidlertid rundt tre gangeren (noe som jo er ganske standard og greit). Jeg synes imidlertid ikke det er rimelig å overstige 1,5 ganger polpris på 1000 kroner, med mindre vinen er lagret flere år etter innkjøp.
Når det er sagt, holder jeg meg selvsagt til planen og gjennomfører middagen på Cru med en topp amarone. Mazzanoen fra 1990 hørtes jo svært interessant ut da, men utfra det du sier må det bli etter maten. Muligvis kan den funke til visse typer ost?