Ønsket å teste 2002-årgangen i Bordeaux, og fant ut at det ville være perfekt å gjøre dette med Kim og Christer. Vi hadde en aldri så liten get-together i går, så sjansen bød seg. Vi skal jo snart smake både 95/96/01 og 04. Vinene ble servert blindt for de andre. Jeg forteller kun om mine inntrykk, antar de kommer med sine etterhvert :)
Vin 1: Leoville Las Cases 2002
Ganske mørk farge uten noe særlig antydning til å bli lysere mot kanten. Aromamessig ble jeg nærmest overrumplet av eik, noe jeg ble svært overrasket over. Hadde ikke forventet det av en Las Cases. Vanskelig aromabilde for meg som visste hva vi hadde i glasset. Jeg fant lite som munnet om Bordeaux. Faktisk syntes jeg vinen var nærmest intetsigende, i den grad at den kunne vært fra nær sagt hvor som helst. Munnfølelsen bar preg av en vin som mangler kropp, og den var kort sagt litt kjedelig. Jeg hadde kanskje for høye forventninger til vinen?
Elegant vin, foruten eikepreget i begynnelsen, som heldigvis avtok etterhvert. Og selv om vinen ble bedre utover kvelden, ble den aldri noe mer enn ok, og særdeles skuffende for en vin fra et slott som av mange mener burde høre hjemme nblandt førstevekstene. Jeg ga vinen 86p, og det var ut fra hvordan vinen ble etterhvert.
Vin 2: pontet Canet 2002
Fargen var intenst mørk - nærmest påfallende, spesielt årgangen tatt i betraktning. Her fant jeg umiskjennelig aroma av blyantspiss, og tenkte at dette var mer som det skulle være. Etterhvert fant jeg klare toner av paprika, som understøttet førsteinntrykket. Men så kom munnfølelsen.. Svær vin(!) som ut fra årgangen burde være umulig? Vinen viste en klar fruktsødme jeg ikke hadde forventet (var ikke 2002 et kjølig år), kombinert med en voldsom tanninstruktur. Overekstrahert? Er det benyttet reverse osmose? Spørsmålene ble egentlig ganske mange, og for meg virket det som at vinen var et resultat av at vinmakeren har villet mye, uten å ha et druemateriale til å følge det opp. Dessverre. Denne ble heller ikke nevneverdig bedre utover kvelden, og jeg ga den 82p.
Heldigvis hadde jeg ikke gitt mer enn DKK 200,- for denne. Det kan jeg dessverre ikke si om vin nr 1....
Så som dere skjønner var dette en skuffende opplevelse. Er det andre som har erfaring med 2002? Er disse bare i en uheldig fase nå og vil bli bedre, eller er det rett og slett ikke håp for disse? Er dette spesielt for enkelte Bordeaux 2002, eller er dette noe man må forvente av årgangen?