Chablis- og champagneslipp.

Chablis- og champagneslipp.

Innlegg Ingar Johnsrud » Tir Jul 27, 2010 11:01 am

Jeg klarer vel ikke holde denne lista hemmelig frem til neste torsdag, så her er spesialslippet fra polet:-)
http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTER ... key=206565
Ingar Johnsrud

Re: Chablis- og champagneslipp.

Innlegg Eirik Sand Johnsen » Tir Jul 27, 2010 11:54 am

Dette blir moro!

Hvilke kan forventes å være de "sterkt etterspurte varene" som vil bli kvotert?

Eirik
Eirik Sand Johnsen
ENOTRIA - Skriblerier om ting som smaker godt
http://www.enotria.no
Eirik Sand Johnsen

Innlegg Per Mæleng » Tir Jul 27, 2010 12:07 pm

Det fremgår av kolonnen i regnearket som heter kommentarer.
Per Mæleng

Innlegg Eirik Sand Johnsen » Tir Jul 27, 2010 12:23 pm

Ser man det..

Takk,
e.
Eirik Sand Johnsen
ENOTRIA - Skriblerier om ting som smaker godt
http://www.enotria.no
Eirik Sand Johnsen

Innlegg Eirik H. Vinje » Tir Jul 27, 2010 2:33 pm

Denne gangen håper jeg at Vinforum kan gi oss en skikkelig forhåndsanmeldelse av slippet. Såvidt jeg forstår er det pressesmakning på forhånd, og da forventer jeg som abonnent en skikkelig gjennomgang fra Ronold & Co, og ikke bare noen strøkommentarer på nettsiden, slik vi tidligere har blitt avspist med.
Eirik H. Vinje

Innlegg Morten Christiansen » Tir Jul 27, 2010 8:09 pm

Hva!!! Ingen Clicquot 1780? Dårlige greier. :-)
Jaja, det blir vel kø likevel.
Det er bedre å tenne et lys enn å forbanne mørket. (Konfucius 551-479 f.Kr.)
Morten Christiansen

Innlegg Frank H Herfjord » Ons Jul 28, 2010 10:34 am

Her var det utrolig mye spennende! Hvor kommer alle disse vinene fra? Flere av disse har jeg hørt at forsvant fra importørenes lager for årevis siden.

en hyggelig overraskelse med et par nye produsenter på det norske markedet også. Men ingen tips fra meg i håp om at det drypper noen rester ned til Stavanger etter hvert...
de beste vinene er så dyre at jeg aldri får råd til de billige
Frank H Herfjord

Innlegg Rune Rake » Ons Jul 28, 2010 11:20 am

Frank H Herfjord skrev: Men ingen tips fra meg i håp om at det drypper noen rester ned til Stavanger etter hvert...

Du hadde kanskje vurdert disse to?

6339401 Pol Roger Blanc de Chardonnay Brut 1988 Champagne Chardonnay 0,75 998,00
6713501 Peters Cuvee Speciale Blanc de Blancs Brut 1996 Champagne Chardonnay 0,75 495,10
"Without deviation from the norm, 'progress' is not possible." - Frank Zappa
Rune Rake

Innlegg Erling Ulltveit » Ons Jul 28, 2010 5:13 pm

[
Eirik H. Vinje skrev:Denne gangen håper jeg at Vinforum kan gi oss en skikkelig forhåndsanmeldelse av slippet. Såvidt jeg forstår er det pressesmakning på forhånd, og da forventer jeg som abonnent en skikkelig gjennomgang fra Ronold & Co, og ikke bare noen strøkommentarer på nettsiden, slik vi tidligere har blitt avspist med.

Jeg er veldig enig i dette! Det hadde vært ypperlig om Vinforum også kunne sende ut et elektronisk nyhetsbrev med anmeldelser av vinene i spesialslippene til abonnentene på samme måte som ved de vanlige nyhetsslippene. Spesialslippene er vel for mange vel så store høydepunkt som de vanlige slippene.
Erling Ulltveit

.

Innlegg Eirik H. Vinje » Ons Aug 04, 2010 8:31 am

.
Sist endret av Eirik H. Vinje den Tor Aug 05, 2010 9:44 am, endret 1 gang
Eirik H. Vinje

Innlegg Oddvar Leander Olsen » Ons Aug 04, 2010 9:25 am

Selv om jeg er enig i at Ronold & Co burde ha vært på banen med solide kommentarer til morgendagens slipp, så synes jeg kanskje at kritikken og ordvalget i foregående innlegg er vel hard.

Dette slippet angår i første rekke bare Oslo- og Bergensområdet, selv om det har en viss interesse også for oss som bor ute i provinsen. Videre er jeg ikke sikker på om deltakerne på dette forumet er representative for den jevne Vinforum-abonnent, hverken med hensyn til kunnskaper eller innkjøp av vin i de prisklasser som det her stort sett dreier seg om. Dessuten er volumet på slike slipp mikroskopiske i forhold til hva Polet totalt omsetter av kvalitetsvin, så jeg synes kanskje man overdriver betydnigen av dem i den store sammenhengen, selv om de for noen titalls (?) vinentusiaster er store begivenheter.

I tillegg er vel redaksjonen i likhet med mange av oss fortsatt i en slags feriemodus, og vi har jo tross alt fått en aldri så liten "veiledning" gjennom nettredaktørens anbefaling: For egen del vil jeg vurdere noen av flaskene fra Pierre Peters som slippets mest attraktive kjøp - som står litt bortgjemt i bloggartikkelen om spesialpolenes nye forsøk med kvoteordning.
Oddvar Leander Olsen

Innlegg Knut Osborg » Ons Aug 04, 2010 9:50 am

Jeg deler gjerne mine preferanser, så får det gå som det går i morgen. Jeg tror dere som skal dit vet hva dere ser etter. Jeg for min del ser etter gode kombinasjoner av alder og pris. Så da blir listen min omtrent slik: Peters begge fra 1996, Gosset 1992 og 1996, samt Pol Roger 1986 og 1988.

Muligens noe Lanson 85, 88, 89, Mailly 95, Bara 96, men jeg er usikker på kvaliteten, noen som vet og vil si noe?
Gimonet 00 og 02 tror jeg også er spennende for meg.

Ellers blir det spennende å høre hva som kommer til Sandnespolet ditt etterhvert Frank!
Sist endret av Knut Osborg den Ons Aug 04, 2010 10:01 am, endret 1 gang
Sommer, sol og fredags kveld
Knut Osborg

Innlegg Nils Are Økland » Ons Aug 04, 2010 9:52 am

Takk for kommentarer,
Oddvar har helt rett, Vinforums lille redaksjon er ikke i vanlig operativ modus på grunn av ferien. Men Arne Ronold kommer med en liten forhåndsomtale av slippet i løpet av ettermiddagen.
Nils Are Økland
Nils Are Økland

Innlegg Eirik H. Vinje » Ons Aug 04, 2010 10:27 am

Det var hyggelig å høre at det kommer en kommentar.

Det er mulig ordvalget var noe hardt i innlegget over, i så fall beklager jeg det. Men for meg er disse slippene noe av det aller viktigste for meg som vinentusiasiast, og da blir man litt frustrert når det er helt taust. Så anse dette som et rop i desperasjon:) De vinene som tilbys er sjeldne varer med høy pris, og da blir det særlig viktig med kyndig veiledning. Det er mulig at jeg fremstår som gjerrrig, men jeg pleier ikke å brenne av et firesifret beløp på en vinflaske som et skudd i blinde. Jeg vil vite noe om hva jeg kjøper fra en uhildet fagperson.

Det geografiske argumentet mot at slippene ikke skal omtales er ganske søkt. For det første, det er minst 40 % av landets befolkning som har tilgang til disse slippene innenfor ca 1 times reisetid. Antagelig er det også en overrepresentasjon av bybefolkning blant Vinforums lesere, slik at det andelen blant leserne er enda høyere. For det annet er det vel ingen logikk i at det som omtales skal ha relevans for 100 % av landets befolkning. I så fall burde Riksavisene snarest slutte å omtale konserter, som nødvendigvis må holdes på et sted. Vinforum burde også droppe anmeldelser av restauranter.

Siden jeg antydet øvrig kritikk av Vinforum i innlegget over, er det kanskje rimelig at jeg utdyper dette. Mine øvrig frustrasjon overfor Vinforum knytter seg særlig til at det aldri skrives om vinreiser utfra perspektivet til oss amatører. Hvis man ser på trådene her inne i forumet, er det veldig mye spørsmål om dette , i form av reiseruter, hvilke produsenter som er åpne for besøk den gemene hop, samt restauranter og hoteller i distriktene. Dette omtales aldri i Vinforum. Noe som er underlig, ettersom man ser at medarbeiderne i bladet bruker store deler av sin tid på å reise rundt i vinområdene. Bladets medarbeidere burde jo være de beste til å gi råd.

En annen pussighet ved bladet knytter seg til at det hvert nummer pleier å være fokus på et eller to geografiske områder, sist var det blant annet pinot noir fra California. Jeg antar at hensikten med disse artiklene er at vi lesere kan ha interesse av den vinen som omtales. I disse artiklene er det imidlertid aldri omtale av hva som er få av aktuelle viner på polet. Dermed blir slike artikler relativt meningsløse for meg. Artikkelen søker å vekke nysgjerrighet for en viss type vin, men sier ikke et kløyva ord om hvordan jeg som vindrikker kan få tilfredsstilt min nysgjerrighet. Mitt forslag er at alle slike artikler burde avsluttes med en summarisk gjennomgang av hva som finnes i pollisten fra det aktuelle området, og at dere gir anbefalinger på grunnlag av dette.
Eirik H. Vinje

Innlegg Frank H Herfjord » Ons Aug 04, 2010 10:31 am

Jeg spurte en importør om noen av disse vinene, og dette var svaret på halvparten av forespørslene.

1: "Har dessverre ikke kommet på lager og alt er i utgangspunktet lovet spesial butikkene"
2: "av denne cuveen har alt gått til butikkene, men de er ikke levert da vinen ikke er på lager"
3: "ikke kommet"
4: "ikke kommet".

Mon tro om dette betyr at den publiserte listen inneholder viner som ikke er å finne i hyllene..?

Jeg har fått bekreftet at jeg får bestille Lahaye 04, Saves 02 og Lilbert 02. Så der har dere tre tips haha.
de beste vinene er så dyre at jeg aldri får råd til de billige
Frank H Herfjord

Neste

Gå til Emner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot], Yahoo [Bot] og 7 gjester