Eirik H. Vinje » Ons Aug 04, 2010 10:27 am
Det var hyggelig å høre at det kommer en kommentar.
Det er mulig ordvalget var noe hardt i innlegget over, i så fall beklager jeg det. Men for meg er disse slippene noe av det aller viktigste for meg som vinentusiasiast, og da blir man litt frustrert når det er helt taust. Så anse dette som et rop i desperasjon:) De vinene som tilbys er sjeldne varer med høy pris, og da blir det særlig viktig med kyndig veiledning. Det er mulig at jeg fremstår som gjerrrig, men jeg pleier ikke å brenne av et firesifret beløp på en vinflaske som et skudd i blinde. Jeg vil vite noe om hva jeg kjøper fra en uhildet fagperson.
Det geografiske argumentet mot at slippene ikke skal omtales er ganske søkt. For det første, det er minst 40 % av landets befolkning som har tilgang til disse slippene innenfor ca 1 times reisetid. Antagelig er det også en overrepresentasjon av bybefolkning blant Vinforums lesere, slik at det andelen blant leserne er enda høyere. For det annet er det vel ingen logikk i at det som omtales skal ha relevans for 100 % av landets befolkning. I så fall burde Riksavisene snarest slutte å omtale konserter, som nødvendigvis må holdes på et sted. Vinforum burde også droppe anmeldelser av restauranter.
Siden jeg antydet øvrig kritikk av Vinforum i innlegget over, er det kanskje rimelig at jeg utdyper dette. Mine øvrig frustrasjon overfor Vinforum knytter seg særlig til at det aldri skrives om vinreiser utfra perspektivet til oss amatører. Hvis man ser på trådene her inne i forumet, er det veldig mye spørsmål om dette , i form av reiseruter, hvilke produsenter som er åpne for besøk den gemene hop, samt restauranter og hoteller i distriktene. Dette omtales aldri i Vinforum. Noe som er underlig, ettersom man ser at medarbeiderne i bladet bruker store deler av sin tid på å reise rundt i vinområdene. Bladets medarbeidere burde jo være de beste til å gi råd.
En annen pussighet ved bladet knytter seg til at det hvert nummer pleier å være fokus på et eller to geografiske områder, sist var det blant annet pinot noir fra California. Jeg antar at hensikten med disse artiklene er at vi lesere kan ha interesse av den vinen som omtales. I disse artiklene er det imidlertid aldri omtale av hva som er få av aktuelle viner på polet. Dermed blir slike artikler relativt meningsløse for meg. Artikkelen søker å vekke nysgjerrighet for en viss type vin, men sier ikke et kløyva ord om hvordan jeg som vindrikker kan få tilfredsstilt min nysgjerrighet. Mitt forslag er at alle slike artikler burde avsluttes med en summarisk gjennomgang av hva som finnes i pollisten fra det aktuelle området, og at dere gir anbefalinger på grunnlag av dette.