SN light: 2007 Hirtzberger&2008 Battenfeld Spanier Riesling

SN light: 2007 Hirtzberger&2008 Battenfeld Spanier Riesling

Innlegg Rune Rake » Fre Jun 19, 2009 8:20 pm

En middag i Bergen for en uke siden på http://www.apartments.no/restaurant.htm med AMH & ORH.
Neste gang du er i Bergen Karl Kristian så stikker du innom denne restauranten :-) Meget uformell, men
med ærlig god mat og en vinliste etter min smak . . . . Dette kunne fort blitt et stamsted i Oslo!!!
Mer "bistro" enn Cru, men definitivt kyndige folk på kjøkkenet som serverer rustikke smakfulle retter som
kan kombinerers med både billige og dyrere viner fra et intelligent sammensatt vinkart . . . .

2007 Franz Hirtzberger Steinterrassen Federspiel
Fremstår noe "soft" på nese med et svakt tropisk preg, men samtidig viser den svak mineralitet. Fyldig i munnen med medium+ syre og en fruktdrevet medium lang finish.
Grei vin, men min "historiske" erfaring med Hirtzberger tilsier at denne vinnen vil stramme seg opp med lagring og løfte seg betraktelig om ca 5 år. (84 nå og 89 om 5 år?)

2008 Battenfeld Spanier Riesling
Denne koster vel halvparten av Hirtzberger på polet med sine 115,- . . . . Skrukork !!
Flott, frisk og ren riesling nese med bra intensitet og "grå" mineralitet mot leirskifer. Intens munnfølelse med markert syre og en lang finish med komprimert solid frukt mot
friske epler fra Vestlandet :-) Ikke mye varm frukt her. Tørker svakt på slutten. Imponerende vin med tanke på prisen som er 115,- Drikker mye bedre enn Hirzberger nå og
hvem vet om 5 år. Jeg tror at den vil tene på 5 år i kjelleren. (89 nå)

Norsk asparges er en sikker vinner :-)

asparges jacobs.jpg
asparges jacobs.jpg (168.04 KiB) Vist 1465 ganger

jacobs.jpg
jacobs.jpg (132.86 KiB) Vist 1492 ganger
Sist endret av Rune Rake den Tir Jun 23, 2009 11:31 pm, endret 1 gang
"Without deviation from the norm, 'progress' is not possible." - Frank Zappa
Rune Rake

Re: SN ligh: 2007 Hirtzberger & 2008 Battenfeld Spanier Riesling

Innlegg Karl Kristian Bjørnland » Lør Jun 20, 2009 3:14 pm

Takk for tipset Rune. Har aldri fått med meg Jacobs.
Skulle spist på Colonialen sist gang i Bergen, men måtte ut med noen i jobbsammenheng. Noterer meg Jacobs på samme liste for neste gang :)
M.v.h.
K. K. Bjørnland
Karl Kristian Bjørnland

Re: SN ligh: 2007 Hirtzberger & 2008 Battenfeld Spanier Riesling

Innlegg Morten Christiansen » Tir Jun 23, 2009 7:58 pm

Rune sa:
2008 Battenfeld Spanier Riesling
Denne koster vel halvparten av Hirtzberger på polet med sine 115,- . . . . Skrukork !!
Flott, frisk og ren riesling nese med bra intensitet og "grå" mineralitet mot leirskifer. Intens munnfølelse med markert syre og en lang finish med komprimert solid frukt mot
friske epler fra Vestlandet :-) Ikke mye varm frukt her. Tørker svakt på slutten. Imponerende vin med tanke på prisen som er 115,- Drikker mye bedre enn Hirzberger nå og
hvem vet om 5 år. Jeg tror at den vil tene på 5 år i kjelleren. (89 nå)

Har nettopp prøvd denne over to dager. Syns ikke den gir noe særlig på dag 1, men åpner seg og blir langt bedre etter en natt i kjøleskapet. Har da stort sett de samme inntrykkene som Rune. Svært kjølig frukt og en utpreget mineralsk karakter er det jeg vil huske denne vinen for. Fin rekevin.
Det er bedre å tenne et lys enn å forbanne mørket. (Konfucius 551-479 f.Kr.)
Morten Christiansen

Re: SN light: 2007 Hirtzberger&2008 Battenfeld Spanier Riesling

Innlegg Karl Kristian Bjørnland » Tor Sep 10, 2009 10:35 pm

En kveld til ettertanke, nytelse og avslapning. Takk for tipset Rune, i kveld ruslet jeg til Jacob's.

Det blir ikke siste gang. Hva skal jeg skrive? Joseph Roberto Di Blasi (fra California, med Italienske aner, og en forkjærlighet for naturlige viner) førte meg gjennom en rekke naturlig lagede viner som jeg tidligere aldri har vært i nærheten av. Le Mazel fra Ardeche, P'Tite Gataria fra Loire (prøv å tyde etiketten bedre om du kan :)), Clos Roche Blanche fra Touraine, L'Antico Burchino Chianti, Vodopivec sin Vitovska fra nord-øst Italia, Spagnol "Col Spago" prosecco di Valdobbiane og Bera Cavelli Moscato D'Asti. Fantastisk! I tillegg til Roagna sin 2001 Langhe Rosso kommer maten fra en kokk som har hoppet over fra Potetkjelleren. Nydelige smaker, rene, saftige. Nydelig sopprisotto, rocka entrecote med sautert kål og litt stekt løk. Plommedesserten et kapittel for seg selv. Bordet mitt så ut som kjøkkenbenken til tider, glass "all over". Firmafolk og backpackere ramlet inn når klokka passerte 19.00. Ray Kendall på lydanlegget, blanding av Ramones, rockabilly og 60-tallet. Jiiihaaa ! Skal samle tankene og notatene og poste etterhvert.
M.v.h.
K. K. Bjørnland
Karl Kristian Bjørnland

Innlegg Rune Rake » Tor Sep 10, 2009 11:47 pm

KK . . . det ser ut som vi er enige:-)
Røft sted . . . mat med fokus på smak og mindre vekt på smakskontainere og molekylærfysikk . . . vinliste med sjel og vinkelnere med oppriktig interesse for vin . . .
Mulighet for dialog med sommelieren uten at du føler at han kun viser profesjonell høflighet . . . Musikk som ikke krever at du temporært har forlatt jordkloden . . .
"Without deviation from the norm, 'progress' is not possible." - Frank Zappa
Rune Rake

Innlegg Karl Kristian Bjørnland » Fre Sep 11, 2009 12:04 am

Her er korte notater for vinene jeg ramlet opp i iløpet av kvelden (Jeff Beck live med Beatles cover er topp på øret :) )

2001 Roagna Langhe Rosso
Se eget notat på tidligere post.

2006 Le Mazel, Cuvee Raoul, Ardeche.
70% Grenache og 30% Syrah. 12,5%.
Te på nesen. Søte mørke bær, nydelig ren rød frukt. Fruktig, stram, fyldig minus, konsentrert. Tørr avslutning.

P’Tite Gataria, Domaine De Griottes VDT, Syd for Anger i Loire (aner ikke årgang)
11%. Litt te på nesen. Ren stram frukt i munnen. Null sødme. Rå utuklet frukt. Tørr avslutning. Ble så glad i denne at jeg glemte å skrive mer. Jiiiihaaa !

2008 Clos Roche Blanche, Cuvee Pif, Touraine, Loire
Laget på Cot (Malbec), 12%.
Tett ugjennomsiktig rødblå. Meget fruktig på nesen. Nykvernet svartpepper. I munnen meget mørk rød frukt og meget stram. Masse tannin og endel svart te etter hvert.

2007 L’Antico Burchino, Vigna Casanova, Tenuta di Burchino
En utuklet toscaner. Dyp rød og klar. Litt kald i glasset. Relativt lukket nese. Klar rød frukt.
Fruktig anslag, nesten transparent som en god burgunder. Modne, ikke søte kirsebær. Tørr avslutning. Bra !

2005 Vitovska, Vodopivec, Carso, Friuli
Såkalt orangevin. Vitovska er duen. Brødrene Paolo and Valter Vodopivec dyrker biodynamisk og uten temperaturkontroll. To år på gamle eikefat før de får seks måneder på flaske. Mitt første forsøk på denne typen vin.
Lys og klar orange. Nydelig diskret frukt på nesen. Utrolig ren, frisk og klar. Tenk tørket aprikos uten sødmen. Etter hvert svakt appelsin.
I munnen tørr, stram, utrolig frisk. Tannin mer enn jeg hadde ventet. Etter hvert svakt appelsin også her. Tankene går til Grivot fra Burgund. Lite frukt, mye skjelett. Hurrrrraaa !!

NV Prosecco di Valdobbiane, ”Col Spago”, Spagnol, Italia
Klar, ren, frisk. Unge epler. Litt flat mousse, små beskjedne bobler. Litt tynn frukt, tørr. Litt for enkel.

2008 Moscato D’Asti, Bera Canelli
5,5%. Fruktig, tørr, fyldig søt mousse. Behagelig søtlig terrassevin. Til plommedesserten med friske, syrlige plommer dør denne nesten helt. Bare litt sødme igjen i avslutningen etter plomme med tilbehør (Ikke spør hva tilbehøret var. Midt mellom krem og eggedosis, men luftigere og søtt). En utrolig god dessert. Plommene var nesten som friske, søte, syrlige og faste.
M.v.h.
K. K. Bjørnland
Karl Kristian Bjørnland

Innlegg Karl Kristian Bjørnland » Fre Sep 11, 2009 12:09 am

Vakkert uttrykt Rune, og så riktig.
M.v.h.
K. K. Bjørnland
Karl Kristian Bjørnland

Innlegg Frode V. Refstad » Fre Sep 11, 2009 8:55 am

Karl Kristian,

I følge en artikkel i det glimrende bladet A Tavola(sept. 2009), står det at 2005 Vitivska fra brødrene Vodopivec nå også får et opphold i terrakotta-anfora.
Matanbefalingen bladet kommer med er Saltimbocca alla Romana:-)
Vinmaker, Tenuta il Sogno
Frode V. Refstad

Innlegg Arnt Egil Nordlien » Fre Sep 11, 2009 11:39 am

Frode V. Refstad skrev:Karl Kristian,

I følge en artikkel i det glimrende bladet A Tavola(sept. 2009), står det at 2005 Vitivska fra brødrene Vodopivec nå også får et opphold i terrakotta-anfora.
Matanbefalingen bladet kommer med er Saltimbocca alla Romana:-)

Jeg tror det er to forskjellige cuveer. Og at den som er lagret på amfora heter "Vitovska Anfora".
http://www.vinduet.org

Typicité has nothing to do with tradition and history, but a lot more with commercial considerations and politics. (kjent fransk vinmaker)
Arnt Egil Nordlien

Innlegg kim aanerud » Fre Sep 11, 2009 12:35 pm

Her er et SN fra Vinklubben på 04 årgangen fra Vitovska, Vodopivec:

"Lys lakserød farge med innslag av furunål, kamfer og kvae. Bedre smak enn lukt. Konsentrert, lavt svovlet, varmkjørt sagblad, retsina, rose, parfymert.
Sitter dog godt i munnen. Lukter litt nebbe. Blodstenk. Vanskelig vin å ta blindt. Kanel og sukkertøy, en særegen frukt med en syrerik smak som sitter lenge i munnen."
74 poeng.

Jeg synes det var en merkelig vin.

Det kan virke som om 05 (kanskje naturlig nok) er mere fruktdreven enn 04.
Rødvinskamerat Vinklubben Kåte Rhoner
Kim Aanerud

Renè Descartes was a drunken fart; " I drink, therefore I am ". Monty Python
kim aanerud

Innlegg Joseph Di Blasi » Lør Sep 19, 2009 1:02 am

Gentlemen,

Thank you for the kind words regarding my wine list and my selection of wines. Although I select wines to satisfy my passion, it's always a pleasure to hear positive feedback from people who clearly understand what I am doing!
Regarding the 2005 Vodopivec which I serve at Jacobs Bar & Kjøkken, this is a wine fermented and stored in Amphorae. In 2005, approximately 60% of the harvest was fermented in large Botti and the other 40% in Amphorae. The Botti version is designated by a green stripe on the label. The amphora version has an orange stripe and is the only version available in Norway. It has been made clear to me that the amphora version is superior to the botti version.. Lucky us!

I have written about this wine in detail on my site as I find this wine to be quite impressive and improves after some days open!

-vinosseur
Joseph Di Blasi

Gå til Emner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest