Vinakademiet med Chateau Palmer 17 mars

Vinakademiet med Chateau Palmer 17 mars

Innlegg Svein Lindin » Ons Mar 18, 2009 12:56 am

Fullt hus og en lydhør forsamling med Chateau Palmer på Vinakademiet!

Erfaringer fra smakingen ledet av Bernard de Laage de Meux
Dette er en kveld som bare bidrar til noen av grunnene jeg smaker, smaker og smaker vin gjennom hele året. Jeg treffer tilslutt en vertikalsmaking som ikveld!!. Virkelig god kvalitetsvin og vinkunnskap var satt i system med unntak av forbedringspunkter som glassbruk og temperatur på vin gjorde min kveld full av inntrykk og vinglede!

Selv om samtlige viner var på ulike stadier, er det etter min mening først egen smakerfaring og anledning som bidrar til å forstå og vurdere Chateau Palmer`s viner. Mitt umiddelbare inntrykk er at alle vinene Ch. Palmer 1996,1998, 2000, 2003 var gode eksempler viner med klassiske utviklingsmønstre for Bordeaux`s drueblandinger. Overraskelsen min ble Alter Ego vinene 2001 og 2004 som begge tippet over 85p Dette er smakinger vinfolket vil ha!
Vedlegg
palmer.jpg
palmer.jpg (49.28 KiB) Vist 1139 ganger
med vinlig hilsen

Svein Lindin

In Vino Veritas Vinkurs
Vinkurs for folk flest - www.vinforedrag.no
Magasinet Vinofil - www.vinofil.no

Bonum vinum laetificat cor hominis. "god vin gleder en persons hjerte"
Svein Lindin

SN Chateau Palmer 17 mars

Innlegg Svein Lindin » Ons Mar 18, 2009 11:01 am

Alter Ego 2001 - Merlot: 67% Cabernet Sauvignon: 33% Tett rød farge med svak brun rand, rene aromaer av bringebær og kirsebær med anslag av eiketoner. Fruktig anslag med god syre, solbær/kryddertoner og behagelige tanniner.

Alter Ego 2004 - Merlot: 50% Cabernet Sauvignon: 50% Tett rødfarge, mye solbær på nese sammen med toner av vanilje,kardemomme og lakris, Ren god tekstur i munnen med fruktighet/syre/tanniner gjør dette til en vinkjellerkandidat
med vinlig hilsen

Svein Lindin

In Vino Veritas Vinkurs
Vinkurs for folk flest - www.vinforedrag.no
Magasinet Vinofil - www.vinofil.no

Bonum vinum laetificat cor hominis. "god vin gleder en persons hjerte"
Svein Lindin

Re: Vinakademiet med Chateau Palmer 17 mars

Innlegg Henning Lund » Ons Mar 18, 2009 9:20 pm

Det var en veldig spennende og interessant kveld! Det var første gangen jeg har beveget meg såpass høyt opp i det formelle og faktiske kvalitetshierarkiet, og for en som finaniserer sine flasker med en lønningspose fra det offentlige er smakinger av denne typen kanskje den muligheten man har til å bli kjent med vin i disse prisklassene (?) (men ser vel ikke helt bort fra at en Alter Ego eller tre finner veien til kjellerboden fra Systembolaget...)

Det var veldig mye læring å få ut av disse slurkene for en som er "læregutt" på dette nivået. Jeg syntes de Laage var både sympatisk og flink til å guide oss gjennom alle lagene med aromaer og smaksinntrykk. Takk til Vinakademiet for et arrangement som var vel verdt prisen!
Henning Lund

Re: Vinakademiet med Chateau Palmer 17 mars

Innlegg Ove Åsheim » Tor Mar 19, 2009 10:19 am

Jeg synes det er fascinerende at årgang 1998 er kr 1640 billigere enn årgang 2000.
Da skjønner man hvor stor makt visse amerikanske advokater har.
Ove Åsheim

Gå til Emner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot], Jens Erik Johansson, MSN [Bot], Rune Ingar Martinsen og 4 gjester