En middag i Bergen for en uke siden på http://www.apartments.no/restaurant.htm med AMH & ORH.
Neste gang du er i Bergen Karl Kristian så stikker du innom denne restauranten :-) Meget uformell, men
med ærlig god mat og en vinliste etter min smak . . . . Dette kunne fort blitt et stamsted i Oslo!!!
Mer "bistro" enn Cru, men definitivt kyndige folk på kjøkkenet som serverer rustikke smakfulle retter som
kan kombinerers med både billige og dyrere viner fra et intelligent sammensatt vinkart . . . .
2007 Franz Hirtzberger Steinterrassen Federspiel
Fremstår noe "soft" på nese med et svakt tropisk preg, men samtidig viser den svak mineralitet. Fyldig i munnen med medium+ syre og en fruktdrevet medium lang finish.
Grei vin, men min "historiske" erfaring med Hirtzberger tilsier at denne vinnen vil stramme seg opp med lagring og løfte seg betraktelig om ca 5 år. (84 nå og 89 om 5 år?)
2008 Battenfeld Spanier Riesling
Denne koster vel halvparten av Hirtzberger på polet med sine 115,- . . . . Skrukork !!
Flott, frisk og ren riesling nese med bra intensitet og "grå" mineralitet mot leirskifer. Intens munnfølelse med markert syre og en lang finish med komprimert solid frukt mot
friske epler fra Vestlandet :-) Ikke mye varm frukt her. Tørker svakt på slutten. Imponerende vin med tanke på prisen som er 115,- Drikker mye bedre enn Hirzberger nå og
hvem vet om 5 år. Jeg tror at den vil tene på 5 år i kjelleren. (89 nå)
Norsk asparges er en sikker vinner :-)